Air Iceland havarerer i Grønland

Dash 8-flyet fra Air Iceland landede fredag klokken ca. kl. 13.10 lokaltid (kl. 17.10 dansk tid) på landingsbanen i Nuuk. Her kollapsede tilsyneladende det højre hovedlandingsstel og flyet kurede hen ad landingsbanen og endte med at standse på tværs af landingsbanen med fronten pegede ned ad skrænten i vestlig retning, skriver den grønlandske avis Sermitsiaqs’ hjemmeside.

 

Bagefter kunne de 31 passagerer og tre besætningsmedlemmer forlade flyet uskadt.
Air Iceland har angiveligt to Dash-8 flyet, der i selskabets version har plads til 37 passagerer.

 

Tidligere på fredagen landede flyet i Kulusuk på østsiden af Grønland, da vejr- og vindforholdene i Nuuk lufthavn på vestkysten blev vurderet som for dårlige til en landing. Dash 8-flyet skulle oprindeligt have været ankommet i Nuuk lufthavn torsdag aften. Den landing blev aflyst, da Air Iceland vurderede, at forholdene torsdag ligeledes var for dårlige.

 

I Kulusuk tidligt fredag formiddag vurderede Air Iceland så, at forholdene nu var tilpas gode til, at flyet kunne foretage en sikker landing i Nuuk.

 

En passager på flyet, som Sermitsiaq har talt med, beskriver, at der straks kom masser af sne ind i flyet, da landingsstellet kollapsede, og han tvivler på, at det havarerede fly med sine skader kommer på vingerne igen.

 

To gange om ugen flyver Air Iceland, ejet af Icelandair, mellem Nuuk og Islands hovedstad. Turen på 3½ time betjenes med en Dash 8 med plads til 37 passagerer. Fra Reykjavik er der en times transport til Islands hovedlufthavn, Keflavik, hvorfra flyene til og fra f.eks. København afgår og ankommer.

 

I 2007 medførte tre uheld med samme flytype hos SAS, at SAS tog sine 27 fly af typen ud af drift – og senere fik en erstatning fra den canadiske flyfabrik, Bombardier. Hos skyldtes uheldene problemer med landingsstellet.

Skrevet af Henrik Baumgarten