Humlebien flyver

Pekka Vauramo.

Pekka Vauramo.

MANDAGSKLUMME: Historien er endnu engang bekræftet med Finnair, som nåede mere end koncernchefen lovede i interview med Stand By/TTG for et år siden.

Af Ejvind Olesen

Da vi en februar dag sidste år sad sammen med Finnairs koncernchef Pekka Vauramo i den imponerende terminalbygning i Helsingfors, og jeg tillod mig at citere historien om Humlebien, der ikke kan flyve, men ikke ved det, og gør det alligevel, som det kært er sagt af Pekkas kolleger i andre flyselskaber, så han ikke spor overrasket ud.

”Jeg ved det, og vi vil fortsat bevise, at vi kan, Vi stiler mod stærkt øget aktivitet, supernye fly, flere ruter til Asien og et nulresultat på bundlinjen. Hvem kan matche det i europæisk luftfart i dag?”

Nu er der gået et år. Fik Pekka så ret? Nej, det gjorde han ikke. Finnairs resultat blev langt bedre end et nulresultat, nemlig et nettooverskud på 89,7 mio. euro mod et underskud året før på 82,5 mio. euro.

Mange andre netværksflyselskaber fik også et pænt overskud, endda SAS, så den ære blev han ikke ene om.

Men det er da imponerende, når man tænker på de rystelser, Finnair var igennem, som truede selskabets eksistens for et par år siden. Og så resulterede i et ultimatum til kabinepersonalet, enten acceptere at ruterne til Hong Kong og Singapore blev besat med ca. 150 asiatisk personale og en lønnedgang på 10 procent eller simpelthen blive afskediget. En lønnedgang på 2.300 kr. om måneden i gennemsnit. Samtidig blev arbejdstiden sat op.

De 700 piloter havde kort forinden måttet acceptere endnu større lønnedgang mod at få indlagt en betragtelig bonus, hvis man over en treårig periode opnår en kursfremgang af en bestemt størrelse. Den er på vej med seneste regnskabsaflæggelse.

Målet var og er en samlet besparelse på ca. 300 mio. kr. årligt for det flyvende personale. Også det er godt på vej, må man formode, men samtidig kræver øget aktivitet med flere nye ruter også flere ansatte.

I januar steg passagertallet til Asien med 6,5 procent – og indenrigs i Finland med 25,8 procent, fordi Finland selv har overtaget trafikken i det langstrakte land. 154.000 valgte at flyve med Finnair til Asien i januar, det er naturligvis ikke finner alle sammen, tværtimod.

Det er opsamling af passagerer fra Europa og Asien, som Finnair dygtigt har fået fat i. Når der nu kun er halvanden måned til, at der kommer direkte rute fra Billund til Helsingfors, er det jo ikke fordi finnerne pludselig regner med, at jyderne skal til Finland for at holde ferie. Nej, fordi de forventer at samle trafik op, som ellers tager med Thai, SAS og Mellemøstens selskaber fra København.

Humlebien flyver, men pas på, den er lettere at ramme end en rigtig bi.