- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Fredagskommentaren – Af Ejvind Olesen

Jeg håber, bureauerne tager sig godt betalt for at holde styr på bonuspoints

SÅ VAR DEN her igen. Den med et firma, som ikke kan li` systemet med bonuspoints hos SAS. Eller hos andre selskaber for den sags skyld. Denne gang var det Oticons finanschef i Berlingske, i reglen er det politikere eller luftfartsfolk fra konkurrerende flyselskaber. Ellers rejsebureau-repræsentanter for den sags skyld.



Vi har lige siden Jan Carlzon fik grønt lys fra de tre skandinaviske regeringer hørt den om, at det er besværligt, at det er konkurrenceforvridende, at det betyder dyrere billetpriser hos SAS, at det er en fordel for det såkaldt dominerende selskab, at det er for at undgå skat af et frynsegode.



Det er alt sammen rigtigt, men det var jo også meningen med galskaben. Det var jo netop, fordi SAS ikke kunne blive ved med at klare sig i konkurrencen med store internationale selskabers bonus. Fordi SAS manglede loyalitet hos sine kunder. Fordi SAS gerne vil sikre sig en fast kundestab til sine dyre billetpriser. Og fordi man har helt anderledes styr på sine kunder, når man som nu i SAS har tre millioner af dem på bonuskort. Og naturligvis vidste alle parter, at nyskabelsen ville blive svær at forfølge over grænserne i skattesystemet. Det kan da ikke komme bag på nogen.



OO HVEM ER det så, der piver nu ? Dengang var en af de argeste modstandere den daværende Maersk Air direktør Bjarne Hansen. “Jeg skal vel ikke have noget personligt ud af, at mit firma køber olie hos et bestemt selskab?” spurgte han igen og igen – og indførte et rabatsystem i Maersk Air, som aldrig fængede, nemlig noget med hver tiende billet gratis.



I dag siger Oticons finanschef “Hvorfor skulle medarbejderne have flåderabat, når de får en ny firmabil ?” En direkte parallel. Om Bjarne Hansen, der er en særdeles velfunderet og logisk tænkende luftfartsmand, mener det samme i dag, ved jeg ikke. Men hans synspunkt var, og er, typisk for de firmaer, som er meget nøjeregnende med, hvad deres medarbejdere får af fryns.



Langt de fleste danske firmaer i SAS-kartoteket giver i dag deres medarbejdere lov til at beholde deres bonuspoints, som en form for kompensation for rejseaktivitet og fravær fra hjemmet.



De færreste vælger den nøjeregnende skrabemodel: “Rejs billigst muligt og tage besværet med. Vi beholder bonus, og vi bruger for resten i forvejen alt for mange penge til rejser. Skulle vi ikke spare lidt mere på den konto.”



Rejsebureauerne kan naturligvis ikke li ordningen. Den er besværlig at administrere, og især da hvis medarbejderne ikke selv må beholde deres points. Da er det tæske besværligt at holde styr på regnskabet. Flere store bureauer har en mand til udelukkende at varetage den opgave. Jeg håber virkeligt, at de tager sig godt betalt, ellers et det en meningsløs service over for et sparefirma af den slags.



Til gengæld bør firmaet have lov til at forvente, at der fra bureauet holdes strengt kontrol med tendensen til at rejse dyrere og være længere tid borte end nødvendigt for at opnå ekstra fordele for den pågældende og familien. Det håber SAS og andre naturligvis vil ske, men naturligvis skal folk hjem uden svinkeærinder for at tjene ekstra til sig selv.



Med hensyn til skatten da er reglerne klare. Modtageren af den slags frynsegoder skal selv opgive det til skattevæsenet. Gør man ikke det, kan man straffes. Det gør de færreste, fordi det næsten er umuligt at bevise. Bonuspoints fra British Airways i London kan altså ikke opgives til det danske skattevæsen.



EU SOM SÅ uendeligt gerne vil blande sig i luftfarten har ikke fundet ordninger, der kan stoppe bonusordninger i luften. Man har anstrengt prøvet en form for regulering. Hvis mindre selskaber flyver parallelt med et dominerende selskab, skal det mindre selskab, hvis det ikke selv har en bonusordning, have lov til at deltage i det store selskabs ordning.



Men det er en dyr ordning for det lille selskab, som skal betale pr. fløjet mile hos de store, hvis kunderne bruger de optjente points. Derfor har Sterling fravalgt netop det system hos SAS på Oslo-ruten fra København.Dette ville fordyre prisniveauet generelt hos Sterling.



TAG DOG bestik af situationen. Lav nogle fornuftige modtræk. Naturligvis er det uhyrligt, at IATA-selskaberne fortsat tager godt 5.000 kr. for en returbillet fra København til Bruxelles – med eller uden bonus. Men, så flyv selv billigere og snup kunden. Hvor svært kan det være!

Skrevet af