- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Fredagsklummen: Det har vi også prøvet før

Chartergæster har naturligvis også kvalitetskrav, og har råd til at betale for dem, men derfor er det alligevel et dristigt forsøg at ombygge et charterfly midt i en krisetid, som Star Tour nu prøver. - I Tjæreborg gik det ikke med en ombygget caravelle.

Af Ejvind Olesen



Som noget helt nyt på charterflyvninger er der nu tre klasser at vælge i mellem hos Star Tour på Boeing 767 fra TUI Nordic til vinter. Forleden udsendte Star Tour en pressemeddelelse, hvor salgsdirektør Stig Elling to gange fastslog, at det er noget helt nyt.



Det er ikke helt rigtigt, men når passagererne på flyene til Bangkok, Phuket og Den Dominikanske Republik fra næste vinter kan vælge mellem tre klasser om bord, er det en god nyskabelse, som charterbranchen længe har savnet på de lange ruter.



Vel at mærke, hvis man vil beholde gæster, som er parat til at betale for de dyreste hoteller. Og dem kommer der flere og flere af.



MEN, VI HAR FAKTISK prøvet det før i en krisetid. Efter anden oliekrise, for 30 år siden, mente pastor Eilif Krogager og ikke mindst hans rådgivere, at tiden var inde til at prøver noget andet og bedre.



De fik ombygget en Caravelle til ren 1. klasse, og lagde ud med flyvninger til Senegal. Så kunne fattigrøvene nøjes med at flyve med Spies gamle fly til Gambia, lidt længere mod syd.



Det var ren fryd for alle os, der var med til premieren. Masser af plads, de luxe servering, champagne og frie drinks. Man skulle i hvert fald ikke have en bil stående og vente, når man kom hjem til Kastrup.



Lækkert hotel, dejlige strande, godt klima. Det kunne ikke være bedre – der var bare ikke nok, der ville betale for det. Snart stod det klart, at der aldrig kunne blive økonomi i en Caravelle med så få passagerer.



Nu bygger TUI Nordic om for 70 mio. kr. til tre klasser, og på Premium Class snerper det i retning af vores oplevelser med Tjæreborg. Bedre plads, tre retters menu, frie drikkevarer og ekstra bagage. Dog med den forskel, at det kun er 31 pladser, det drejer sig om med figurationen 2-3-2.



Flere charterselskaber har længe haft tilbud om bedre plads og menuer, og der er pæn efterspørgsel. Nu kunne det jo godt være, at krisen også har ramt i den gruppe. Hvad mener du? Svar i quick poll.

Skrevet af