VisitDenmarks markedschef for Tyskland, Østrig, Schweiz og Polen, Bruno Bedholm, var ikke tilfreds med antallet af danske udstillere på den enorme rejsemesse i Berlin. Det kan få konsekvenser – læs hvilke i marts-udgaven af Take Off, som udkommer i disse
VisitDenmarks markedskontor i Tyskland, der i år har 50 års jubilæum i Tyskland, betjener også Polen, Østrig og Schweiz. Og mens antallet af tyske overnatninger i Danmark falder dramatisk i disse år, glæder kontoret sig over fremgang i overnatningstallene i Danmark fra turister fra Schweiz, Østrig og Polen.
Fra Polen kom der i fjor 26 % flere overnatninger i Danmark, fra Østrig 23 % flere og fra Schweiz var stigningen på 12 % sammenlignet med 2004.
Polakkerne var især glade for de danske feriecentre og campingpladser, mens stigningen i Schweiz og Østrig hovedsageligt lå på hotelområdet.
I øvrigt, oplyser VisitDenmarks tyske markedskontor,
vil tyskerne i år bruge 2 % flere penge til rejser end i 2005. Ifølge en ny analyse af Dresdner Bank vil tyskernes samlede rejsebudget i år være ca. 442 mia. kr.
Tyskernes foretrukne rejsemål er stadig Tyskland, mens favoritter blandt europæiske rejsemål stadig er Spanien, Italien, Østrig og Tyrkiet. Men mange destinationer følger trop, bl.a. Skandinavien.