- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Scandlines solgt for 11,6 mia. kr.

Færgerederiet Scandlines er solgt for 11,6 mia. kr. til et konsortium af tyske og britiske investorer. Salget giver en indtægt til den danske statskasse på ca. 5,8 mia. kr.

Prisen er lidt over de seneste dages vurderinger på 11 mia. kr. Den britiske kapitalfond 3I, det tyske investeringsselskab Allianz Capital og rederiet Deutche Seereederei står bag købet.

”Processen har været meget tidskrævende, men nu har vi et meget attraktivt resultat. Jeg er sikker på, at de nye ejere vil styrke Scandlines udvikling hen imod et endnu mere succesfuldt færgerederi, som tilbyder sine kunder serviceydelser af høj kvalitet”, sagde transportminister Flemming Hansen  på et pressemøde tirsdag middag.

SAS tidligere koncernchef Jan Stenberg, der i dag er bestyrelsesmedlem i Lufthansa, er af de nye ejere udpeget til formand for bestyrelsen i Scandlines.

De nye ejere skriver i en pressemeddelelse, at man vil udvikle Scandlines som færgerederi i Østersø-regionen og at man er enige om en langsigtet forretningsplan, der involverer de nuværende ansatte, som mindst er sikret ansættelse frem til udgangen af 2010.

Det er også aftalt, at Deutsche Seerederei får mulighed for at overtage det forretningsmæssige lederskab af virksomheden i forbindelse med en børsnotering

Salget af Scandlines har været en proces, som har strakt sig over næsten 10 år. I juni 1998 blev Scandlines omdannet til aktieselskab, der deltes ligeligt mellem Trafikministeriet og Deutsche Bahn. Målet var en børsnotering eller et salg senest i 2003.

November 2000 blev Scandlines forsøgt solgt. Danskerne foretrak Stena Line som køber, men planen mislykkes efter tysk frygt for tab af arbejdspladser. I 2002 blev planerne om en deling af Scandlines undersøgt, men planen måtte opgives i marts 2003 i stedet blev bestyrelse og direktion skiftet ud for at starte på en frisk.

I januar 2005 var der nye stridigheder i ejerkredsen, og salgsplanerne kom igen på bordet, men et valg i Tyskland udsatte salgsprocessen til 2006. I juni kom potentielle købere indledende bud på Scandlines.

I januar 2007 pressede de danske ejere på for at få de to tilbageværende bejlere, venturegiganten 3i og konsortiet Baltic Ferry Development til at gå sammen om et køb. Det lykkedes og i juni 2007 blev der enighed med 3i og DSR/Allianz Capital (Baltic Ferry Development) om køb af Scandlines for en pris på 11,6 mia. kr. 3i og Allianz Kapital sætter sig hver især på 40% af aktierne, mens DSR får de resterende 20%.

Skrevet af