- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kommentaren/Spidsen

Pris og brand


Af
Karsten Madsen
Ansvarsh. chefredaktør


De to svenskere Jan Borg og Jan Ogner, der både har erfaring fra rejsebranche og forskning, har gennemført en undersøgelse, der endnu engang cementerer den påstand, at det afgørende parameter ved salg af flysæder er prisen. Det meget store flertal af virksomhedernes ansvarlige for rejsebudgetterne vil have fokus på pris på fly og er kun sekundært interesseret i lavpris på hotel, billeje, tog og konferenceservice.



Og prisen er igen afgørende, når virksomhederne skal indgå aftale om flyrejser.



Overraskende for mange betyder det nydanske begreb ”brand” – altså navnet allermindst.



Businesskunderne er ligeglade med, om der er stjerner, hjerter eller vikinghjelme på haleroret.



80 procent af deltagerne i undersøgelsen peger på prisen som det vigtigste. Først derefter – og langt bagefter kommer flexibilitet som det næstvigtigste.



Og altså på den absolutte dumpeplads ”brand” – selskabets navn.



Det er også tankevækkende at service ombord også er langt nede på listen.



Undersøgelsen må blive grundigt læst hos Sterling, der nu for alvor kaster sig ind i kampen om det lukrative business-travel marked.



Nu har alle den slags undersøgelser det problem, at de er generelle.



Som FCKs bestyrelsesformand Flemming Østergaard sagde forleden, at han rejste billigst muligt, når det var Europa, men komfortabelt, hvis man skulle længere væk. Det samme gælder behovet for service og lounge.



Personligt plejer jeg at sige, at skillelinien går ved Alperne. På de korte distancer, kan man finde sig i meget – og må indimellem bestemt også gøre det!



I IT-alderen er det i en række funktioner og brancher muligt at arbejde næsten uanset, hvor på kloden man er. Hvis der er meget ventetid, skal den kunne udnyttes. Men hvis turen går fra Oslo til København venter de fleste med at åbne PC`eren til de sidder på kontoret eller hjemme i privaten. Her kan man bestemt også klare sig med et glas vand eller juice eller en kop kaffe. Til gengæld, hvis man skal tilbringe fire timer med at vente på forbindelsesfly i Amsterdam eller London er faciliteter det afgørende – og skal man flyve oversøisk eller blot til Europas sydligste destinationer, spiller komfort og service ombord en langt større rolle.



Derfor duer generelle løsninger ikke. Tværtimod vil den business-rejsende have flexibiltet og individuel behandling under rejsen – afhængig af branche og rejsens længde. Også selv om prisen er det vigtigste parameter. Det er denne modsætning, som er de nye spilleres største udfordring.


Skrevet af