Ny opgørelse over verdens største togproducenter viser et marked for leverancer af lokomotiver, vogne til såvel passagerer som fragt og så videre på op mod 500 milliarder kroner sidste år.
70 procent af verdens leverancer sidste år af rullende togmateriel, rolling stock, for eksempel lokomotiver samt togpassager- og fragttogvogne, blev sidste år leveret af 10 udbydere i Europa, Asien og USA. Området dækker alt fra for eksempel metrotog i storbyer, regionaltog til højhastighedstog.
Det viser opgørelse og analyse fra det tyske konsulentfirma SCI Verkehr, ”Worldwide Rolling Stock Manufacturers 2025.”
Hele analysen skal der betales for, men i en pressemeddelelse bringer SCI Verkehr uddrag og højdepunkter. Den viser blandt andet, at verdens 10 største producenter af togmateriel havde 70 procent af den samlede omsætning på verdensplan.
Den samlede omsætning var sidste år, ifølge SCI Verkehr, på 65 milliarder euro, svarende til omkring 487,5 milliarder danske kroner. Tallet var en stigning på 11 procent i forhold til den forrige opgørelse i 2022, oplyses det.
I alt 24 producenter af rolling stock var sidste år over en omsætning 500 millioner euro, 3,7 milliarder kroner.
Verdens 10 største leverandører af lokomotiver og togvogne
Ifølge opgørelsen fra SCI Verkehr var de 10 største producenter af lokomotiver og/eller togvogne (nogle leverer også tekniske systemer) sidste år på verdensplan:
CRRC (Kina), Alstom (Frankrig), Siemens Mobility (Tyskland), Transmashholding (Rusland) og Stadler Rail fra Schweiz.
De øvrige på top-10-listen er: Greenbrier (USA), Hitachi Rail (Japan), Trinity Rail (USA), CAF (Spanien) og også russiske United Wagon Company (UWC).
Flere af togproducenterne har samlefabrikker uden for deres hjemlande, for eksempel har markedslederen, den statslige kinesiske CRRC-koncern, en samlefabrik i Massachusetts i det nordøstlige USA.
I Danmark har DSB de seneste år afgivet bestillinger for milliarder på leverancer fra blandt andet franske Alstom, tyske Siemens (lokomotiver) og spanske Talgo.
Relaterede artikler:
DSB øger milliardordre: Bestiller yderligere 50 tog