Ellings ytringsfrihed - af Karsten Madsen
Når en virksomhedsleder som Stig Elling tidligt og silde har en mening om stort og småt i dansk rejsebranche, er det i jante-lovens Danmark indlysende, at mange bliver trætte i ansigtet. Her til lands skal man ikke føre sig frem.
Det skal heller ikke undervurderes, at mange rejsebureauer og flyselskaber ærgrer sig over den offentlige position som den initiativrige salgsdirektør har skaffet Star Tour.
Ikke mindst fordi Stig Elling for mange pressefolk er blevet synonymt med rejsebranchen.
Når der lige skal hæftes en kommentar på en udvikling, ringer man til Elling med den altid åbne mobiltelefon, der velformuleret taler i de overskrifter journalisten søger.
Også om emner, hvor hans indsigt ikke er overvældende, og hvor Star Tour ingenlunde kan siges at være repræsentativ.
Men den slags skeler medierne ikke småligt til. Da er det, den gode historie som er afgørende. Og det har Stig Elling og Star Tour forstået.
Den slags er utroligt selvforstærkende. I dag er Stig Elling det første navn en ung reporter, der skal skrive om rejsebranchen, kommer i tanke om.
Fordi han var i avisen dagen før, dagen og dagen før igen.
Hvor meget reklameværdi salgsdirektøren ad den vej har skaffet sit firma kan næppe gøres op. Men vi taler om store tocifrede millionbeløb.
At to tredjedele af branchens folk vil have at Stig Elling hellere skulle holde sin mund, kan derfor ikke overraske.
Det ville de have ment uanset, hvad han havde udtalt sig om.
Naturligvis er det god tone ikke at blande sig i løbende forhandlinger. Det kan Stig Ellings kritikere have ret i.
Men at Stig Elling som kunde vil gøre opmærksom på sin og sit selskabs utilfredshed med de tilbagevendende problemer mellem SAS og personalet, er selvfølgelig hans fulde ret. Han har flyttet en stor portefølje til det delvist statsejede selskab og er bekymret for, om han leverer varen til sine gæster. De konfronterer selvfølgelig Star Tours personale med deres bekymring.
Lad nu Stig Elling beholde sin ytringsfrihed, som han udnytter så dygtigt.
Drop jalousien og irritationen. Sådanne pulsudslag skaffer ikke brød. Og tænk i stedet over, hvordan det enkelte selskab i rejsebranche og turisterhverv bedre kan markere sig.
Og ja, så må vi hellere håbe, at vi undgår en SAS-konflikt. Både af hensyn til flybranchens renomme og kunderne.
FAKTA: Et stort flertal blandt ikke færre end 1.210 afgivne stemmer i sidste fredags quick poll på Take Off`s website mener, at Stig Elling skulle have holdt sin mund om den truende konflikt i SAS, som i dag behandles i Forligsinstitutionen i København.
“Bør Stig Elling tie stille i sagen om en truende konflikt og strejke i SAS?” spurgte vi. 1240 læsere svarede, og det er 30 flere end rekorden fra i foråret, der gjaldt et spørgsmål om Sterling. 771 eller 62 procent svarede ja. På den anden side set var der 469 eller 38 procent, som var af en anden mening, og sagde nej.