- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Gummiring årsag til havari

Det var en såkaldt O-ring i den hydrauliske væske, der var årsag til SAS-havariet i Kastrup, fastslår Havarikommissionen.

Det seneste SAS-havari med et Dash 8 Q400-fly skyldtes forstoppelse i det hydrauliske system.
Ifølge Havarikommissionens foreløbige rapport var det hydrauliske system blokeret af en O-ring af gummi, der havde sat sig fast i et lille hul i en såkaldt begrænser, som den hydrauliske væske skal igennem.
Hullet i begrænseren har omtrent samme diameter som en knappenål eller et lille søm, og da hullet blev tilstoppet af O-ringen, sad landingshjulet fast, halvt ude af flyet.

SAS havde blot halvanden uge før havariet udskiftet hydraulikvæsken på flyet.
Det skete i forbindelse med en omfattende 20-punkts reparationsplan, som bl.a. indebar en udskiftning af den gennemtærede hydraulikenhed, som var årsag til de to første havarier.
Flyet blev første gang testfløjet blot ni dage før havariet i Kastrup, og både pilot og mekanikere var meget tilfredse med flyet.

Havarikommissionen har indtil videre slået fast, at O-ringen ikke stammer fra den nye reservedel – den såkaldte aktuator – som blev udskiftet efter, at det blev opdaget, at den var gennemtæret på 25 ud af 27 fly.
”Den utilsigtede tilstedeværelse af O-ringen og de deraf afledte konsekvenser vurderes på det foreliggende grundlag til kun at berøre dette luftfartøj. Den videre undersøgelse vil fokusere på oprindelsen af O-ringen,” fastslår Havarikommissionen i en foreløbig rapport, som blev offentliggjort tirsdag aften.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 31. oktober, 2007)

Skrevet af