- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Københavns Lufthavn opgiver forhandlinger

Flyselskaberne er oprørte efter Københavns Lufthavn har opgivet at komme til enighed med dem og sendt sagen til trafikministeren. Sterling varsler udflytning af 15% af sin kapacitet fra Kastrup.

Københavns Lufthavne har stoppet forhandlingerne om de fremtidige lufthavnsafgifter. ”Vi konstaterer, at vi ikke kan blive enige med flyselskaberne, og at flyselskaberne ikke kan blive enige med hinanden. Derfor har vi bedt Trafikministeren afgøre sagen,” siger økonomidirektør Torben Thyregod fra Københavns Lufthavne til Politiken.



Beslutningen om at stoppe forhandlingerne kommer som overraskende for flyselskaberne. ”Vi er meget, meget forundrende og stærkt fortørnede. Derfor har vi bedt lufthavnens ledelse om et møde i (denne) uge,” siger SAS’ fungerende informationschef, Mikkel Nielsen.



Hos lavprisselskabet Sterling siger kommerciel direktør Stefan Vilner, at Københavns Lufthavn viser sit ”sande ansigt.”

”Lufthavnen er fløjtende ligeglad med, hvordan det går for flytrafikken i Danmark. Det handler blot om at tjene så mange penge som muligt,” siger Stefan Vilner.

Sidste år scorede lufthavnen et overskud før skat på 818 millioner kroner, i år forventes et overskud på ca. en milliard kroner.



Flyselskaberne er forbitrede over, at afgifterne skrues op på et tidspunkt, hvor de døjer med store underskud – og lufthavnen har massive overskud.



Trafikminister Flemming Hansen skal dermed afgøre, om Københavns Lufthavn må øge securityafgiften pr. passager 5,80 kr. til 14,90 kroner og fjerne rabatten til transferpassagererne. Passagerafgiften for udenrigspassagerer er i dag 110,80 kr., mens transferpassagerer betaler 60 kr.



Hos Sterling mener Stefan Vilner, at det svarer til at ”sætte ræven til at vokse høns” da staten ejer 34% af Københavns Lufthavne og 14% af SAS.



”Vi tør ikke håbe på, at staten tager lige hensyn til alle. Intet tyder på, at staten er specielt interesseret i at fremme flytrafikkens udvikling, når man ser, hvor langsomt det går med at fjerne den statslige passagerafgift på 75 kroner,” siger han.



Ifølge Sterling-direktøren får kombinationen af den statslige passagerafgift og udsigten til takstforhøjelser markante konsekvenser, når Sterling overtager aktiviteterne i Maersk Air. Han gentager overfor Politiken, hvad han fredag sagde til Take Off:



”Sterling og Maersk Air flyver i dag på en række af de samme ruter. Vi vil reducere kapaciteten 10-15% efter fusionen. Den kapacitet kommer vi ikke til at bruge i København,” siger Stefan Vilner.



Sterling vil i stedet sætte flyene ind i andre nordiske lande. Bl.a. på Sturup ved Malmø, hvor Sterling har en rute til spanske Alicante. ”Det har været en stor succes. Der er et kæmpe potentiale i Sverige,” siger Vilner.



Lufthavnen vil fjerne den særlige rabat til udenrigs-transferpassagerer og nedsætte den samlede afgift med 10 procent. Det afviser SAS, som vil blive hårdt ramt.

Skrevet af