- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Fredagsklummen – grådighed eller ubetænksomhed

Topchefer i rejsebranchen – og rejsejournalister – bør holde sig for gode til at deltage i lodtrækninger ved arrangementer i rejsebranchen. Det er de menige medarbejdere, der skal vinde – ikke bosserne.

Af Henrik Baumgarten



Selv om der vist i ”gamle dage” var mange flere arrangementer, er der stadig en del i rejsebranchen. Og tit er der lodtrækning om fede præmier, flybilletter, hotel osv.



Og Guds fred og godaften med det – selv om lodtrækningerne tit er lige så retfærdige som valgene i Kina eller nogle af verdens andre, demokratimæssigt, bananrepublikker.



Den høje hat eller glasskålen, hvor folk kan lægge deres visitkort, har ofte fået en omgang med en tættekam, inden der trækkes lod.

Leverandører og arrangører må selv om, hvem de synes skal være i vinder-puljen.

Men det virker påfaldende, hvis der er tre præmier og de ”helt tilfældigt” går til en produktionschef for Rejsebureau A, en rejsejournalist fra en af de store aviser og en ”menig” rejsebureauagent, som pudsigt nok er gift med den adm. direktør for Rejsebureau B.



Det giver lodtrækningens upartiskhed et latterligt udseende og forhåbentlig en grim smag i munden på både vindere og arrangører.



Det støder i hvert fald min – i øvrigt overskuelige -anstændighedssans når adm. direktører, produktionsdirektører, indkøbsdirektører, og hvilke andre titler, topchefer har, nærmest skamløst lægger deres visitkort i ”den høje hat.”



At de ikke tænker den tanke: det er da de menige medarbejdere fra f.eks. rejsebureauerne, der skal vinde præmien.

Lige så pinligt er det når f.eks. rejsejournalister gør det samme.

Journalisterne kan jo oftest lige så nemt som rejsebureaudirektørerne kontakte flyselskab A, destination B eller hotel C, og få hvad der svarer til præmien, hvis de altså skal noget seriøst med rejsen.



Jeg er på ingen måde nogen førstedagshellig, men jeg deltager aldrig i den slags konkurrencer; jeg gjorde det en gang for nogle år siden i USA, hvor jeg vandt en polo-shirt fra Boston.



Præmierne ved disse konkurrencer bør vindes af de menige medarbejdere, af indianerne. Ikke af høvdingene eller journalister, der, indenfor rimelighedens grænser, kan få, hvad de peger på.



Vi har også problematikken hos Take Off ved vores årlige julekalender på hjemmesiden.

Her kommer hundredvis af besvarelser hver dag – og vi kildesorterer også, netop fordi vi synes det er ”pinligt,” hvis en topdirektør vinder.



Hvad mener du?



Bør også rejsebureaudirektører deltage i lodtrækninger i rejsebranchen? Stem i denne uges Quick Poll.

Skrevet af