Der er normalt en vis form for etiske spilleregler i erhvervslivet, men de er tilsyneladende sat ud af kraft i en kriseramt luftfart. Alligevel er der vel en eller anden bundgrænse. Hvor meget skal SAS finde sig i?
Af Ejvind Olesen
FRA SPORTENS VERDEN har man en regel om, at man ikke slår på én der ligger ned. Ikke engang i boksning. Den regel gælder i hvert fald ikke for Ryanair med den pressemeddelelse lavprisselskabet i går sendte ud i Norge (se foran). Hvis man vel at mærke anerkender, at SAS ligger ned.
Det sidste er der vel desværre ingen tvivl om. Desværre, fordi det er en særdeles uheldig udvikling, især da for danske interesserer med lufthavn og arbejdspladser. Afgørelsens time nærmer sig. Torsdag 5. november falder dommen. De ansatte har ligesom pressen fået at vide, at koncernchef Mats Jansson her vil melde ud, hvad der er sket, og hvad der skal ske.
Det er vel ikke for meget sagt, at mange ansatte holder vejret i spænding og nervøsitet. Har vi en arbejdsplads, eller har vi det ikke ? Og hvor mange af os skal i alle tilfælde sige farvel ?
MIDT I DET HELE kom så i går en meddelelse om, hvordan det går med en konkurrent som Norwegian med fremgang og optimisme. Måske er selskabet snart større end SAS i Norge. Men den norske topchef, Bjørn Klos, holder sig for god til hånende bemærkninger i den anledning. Han ved godt, at SAS er noget helt andet, et ruteselskab, og at en direkte sammenligning ikke er mulig. Den lader han faktisk pressen om.
Modsat med Ryanair, hvor der ellers kunne være god grund til at skyde igen med den stribe af tillæg, man opererer med. Blandt andet obligatorisk kørestolsgebyr, selv for de helt raske. Og de er da heldigvis de fleste.
Når Ryanair for eksempel skriver, at SAS i år har fumlet rundt (på norsk rotet bort) med 263.000 stk. bagage, vil jeg da nok mene, at der her kunne være brug for en korrektion.
Hvis Rynair ikke fumler rundt med bagagen, kan der være to indlysende grunde. Kufferten skal kun ned fra A til B. Eller der er slet ingen kufferter, fordi det fordyrer rejsen væsentligt at have bagage med. Og der skal også være råd til at bruge toilettet.
INGEN TVIVL OM , at SAS kan komme til at ligge ned for alvor i løbet af kort tid, hvis ledelsen ikke kommer igennem med besparelserne. Måske kunne Ryanairs angreb også være en øjenåbner for de sidste og mest besværlige personalegrupper. Hvis livets alvor endnu ikke er gået op for dem!
Hvad mener du ? Er det i orden at Ryanair håner SAS ? Stem i quick poll.