Det tidligere franske skib Val de Loire blev i går navngivet King of Scandinavia, mens regnen øsede ned i Amsterdam.
DFDS går styrket sommeren i møde på Nordsøen med to skibe fra Jmuiden, kajanlægget en halv times kørsel uden for Amsterdam. Netop dette havneområde er valgt af logistikmæssige grunde og for at afkorte turen mellem Amsterdam og Newcastle. Og giver samtidig bilisterne mere direkte adgang uden om trafikken i bykernen.
I går blev nyindkøbte Val de Loire i ombygget og moderne stand navngivet King of Scandinavia, og så kunne det ikke slå skår i glæden, at regnen silede ned, da bestyrelsesformand Ivar Samren og koncerndirektør Søren Jespersen bød de ca. et hundrede gæster velkommen. Udover gode prøver på, hvad skibets restauranter formår, var der også tre timer sejlads gennem kanalerne til terminalen i centrum.
King of Scandinavia ligner nu de andre DFDS- både med indretning og restauranter med samme navne og koncept, der går ud på at gøre turen over Nordsøen til en oplevelse i sig selv. Skibet afløser Duke of Scandinavia, som en overgang sejlede mellem København og Gdansk, men blev trukket ud for at løse en akut mangel i Holland, hvor også Queen of Scandinavia nu sejler. Det vil sige, at kapaciteten daglig er 3.691 passagerer og 960 biler. Begge skibe har dansk officerskorps.
Både fra britisk og hollandsk side sættes der store forventninger til oprustningen på ruten for at imødegå konkurrencen fra lavprisselskaber i luften, og kanaltrafikken i det hele taget.
“Vi er stolte over resultatet og har store forventninger til sommertrafikken,” sagde Ivar Samren, inden fortræffelige britiske musicalstjerner underholdt gæsterne.
Selv navngivningen blev i øvrigt en halv time forsinket, fordi man ventede på gæsterne fra København. En SAS pilot meldte sig syg, og en ny måtte mobiliseres, inden flyet kunne lette mod Amsterdam.
-ejv