- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Grønland sejler turistindtægter i sænk

Ved at nægte sit eget passagerrederi, Arctic Umiaq Line, nye tilskud, bringer Grønlands hjemmestyre store turistindtæger i fare. Krisemøde med rejsebranchen.
Rederiets bestyrelsesformand siger til Take Off, at lukning kan være en mulighed – der kommer

Grønlands hjemmestyre vil spare 95 mio. kr. på tilskud til transport, pengene skal bruges til undervisningssystemet.



Derfor har hjemmestyret netop valgt ikke at forny sine tilskud til Arctic Umiaq Lines skibsbilletter, den såkaldte servicekontrakt, fra 2006 og fem år frem.

Dermed må rejsende flyve og betale op til seks gange mere for rejser mellem de vestgrønlandske byer.

Må rederiet lukke ruter betyder det nærmest en stavnsbinding af de, der ikke har råd til flybilletter.



AUL ejes af hjemmestyret og står for hovedparten af passagertransporten mellem de grønlandske byer og bygder, primært med grønlændere, men også turister.



Reduceret betjening med skib vil ramme turismen, som hjemmestyret har placeret som et område til at skabe øgede indtægter for det grønlandske samfund.



REDERIET ER I FARE

Til Take Off sagde bestyrelsesformand i Arctic Umiaq Line, Niels Kreutzmann (der også er marketingchef for Greenland Tourism) i går, at afgørelsen fra hjemmestyret bringer rederiet i fare.

Umiaq betyder i øvrigt ”konebåd” på grønlandsk.



”Hjemmestyret vil basere persontransport i Grønland hos Air Greenland, så dette påvirker vort eksistensgrundlag. AUL har i august ekstraordinær generalforsamling, dermed har vi har en klar melding om vor fremtid inden rejsemessen Vestnorden i København i midten af september,” siger Kreutzmann.



Grønlands Hjemmestyre vil have undersøgt, om selskabets aktiviteter kan fortsætte i reduceret form.

Arctic Umiaq Lines direktion søger indtil generalforsamlingen løsninger, men AUL’s direktør forventer ikke at AUL findes næste år.

Det vil også koste arbejdspladser, dels de 120 i rederiet, dels de forretninger og restauranter mm. som lever af turisterne.



”Arctic Umiaq Line kan lukke, det er en reel mulighed,” siger Niels Kreutzmann, som ikke vil sige, at hjemmestyrets slagter rederiet.

”Jeg går ud fra at aftalerne om de nye servicekontrakter er sket på lige vilkår, men vi vil vende hver en sten for at finde en løsning, det skylder vi vore kunder og medarbejdere,” siger Kreutzmann og tilføjer:



”Hovedparten af vore passagerer er grønlændere, men vores produkt er meget påskønnet i turoperatører. Vi havde i fjor 87.000 passagerer. Jeg kan ikke se noget alternativ til AUL for den lokale befolkning. Der er ikke andre rederier.”



KRISEMØDE

Danmark leverer den absolutte majoritet af turister til Grønland. Profil Rejser er blandt de største danske arrangører, mere end halvdelen af operatørens over 3.000 årlige gæster i Grønland sejler med AUL – derfor overvejer Profil Rejser at trække sig helt ud af Grønland, siger direktør Jahn Schapiro til Politiken.



På et telefonmøde i dag skal Profil Rejser og de tre andre store rejsearrangører til Grønland, Albatros Travel, Topas og Grønlands Rejsebureau, prøve at tale fornuft med det grønlandske hjemmestyre.



SØRGELIGT

”Fortsat drift af det nuværende selskab lader sig ikke gøre uden en servicekontrakt,” skrev rederiets adm. direktør, Søren Andersen, tidligere på ugen i en redegørelse til bl.a. turoperatørerne.



Her konstaterede Søren Andersen ”at vores mangeårige fortræffelige samarbejde er på vej mod et ophør, idet I ved jeres produktion af turprodukter for 2006 må se bort fra sejlads med Arctic Umiaq Lines. Ikke mindst i lyset af de for Grønland gode resultater af vores samarbejde er det sørgeligt med denne meddelelse.”



DYBT BEKYMRET

Det vil få konsekvenser for det grønlandske samfund, hvis passagerruten langs kysten forsvinder, understreger Stig Rømer Winther, direktør for Grønlands Turist- og Erhvervsråd. Han siger til Politiken:

”Det svarer til, at Danmark fjernede hele jernbanenettet. Det er en del af rygraden i trafiksystemet, man piller væk. De seneste fem år har Arctic Umiaq Line udviklet sig til et af de bærende elementer i turismen. Jeg er dybt bekymret.”



Arctic Umiac Line står nu over for enten selvstændighed, opløsning eller at Hjemmestyret sælger selskabet. Det siger Landsstyrerformand Hans Enoksen.

Skrevet af