- STANDBY.DK - https://standby.dk -

HORESTA forsvarer renlighed på danske hoteller

HORESTA kalder DR’s dokumentarprogram som afslørede uhygiejniske forhold på tre hoteller ”useriøs journalistik.”

Rengøringsstandarden og fødevarehygiejnen er generelt høj på de danske hoteller. Der findes hoteller, hvor der er beskidt i krogene, men de tre hoteller i DR’s forbrugerprogram, Konsum, kan ikke bruges som eksponenter for standarden på de danske hoteller generelt.



Det er i hvert fald HORESTA’s kommentar til tv-udsendelsen i sidste uge, hvor tre små jyske hoteller blev filmet med skjult kamera og afsløret i mangelfuld rengøring og ringe fødevarehygiejne.



”Det var useriøs journalistik, hvor man nøje havde udvalgt tre hoteller til en historie om, at det kræver mod at tage på hotelferie i Danmark. De danske hoteller har generelt en meget høj standard hvad angår rengøring og fødevarehygiejne,” siger HORESTA-direktør Lone Njor Hulth.



De tre hoteller i udsendelsen – Hjardemaal Klit Hotel; Hotel Bedsted Kro og Sommersted Hotel – er ikke medlem af HORESTA. De indgår dermed ikke i den officielle klassifikationsordning. ”Netop klassifikationsordningen bruges til at sikre et godt produkt. Rengøringsstandarden er et af de kriterier, hoteller bedømmes på, når vores klassifikationsinspektører uddeler stjerner – og det kan koste flere stjerner, hvis der ikke er ordentligt rent,” siger Lone Njor Hulth.



HORESTA opfordrer på baggrund af Konsum-udsendelsen Fødevarestyrelsen til at intensivere indsatsen, så niveauet for fødevarehygiejne hæves i virksomheder uden tilstrækkelig fokus på området.



De tre hoteller var: Hjardemaal Klit Hotel; bedømmelsen fra Konsum: værelse OK, dog fyldt askebæger i kommoden – badeværelse beskidt.



Hotel Bedsted Kro; bedømmelse: acceptable værelser. Defekt fjernsyn. Vi fik serveret for gammel sodavand. Myrer på bordet og i saltbøssen i restauranten. Muggent rugbrød til morgenmad.



Sommersted Hotel; bedømmelse: meget beskidte værelser og badeværelser. Til morgenmad muggen rejeost.

Skrevet af