- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Et stykke flyhistorie lukker i Californien

Tilbage i 1920’erne begyndte Douglas Aircraft at lave fly i Long Beach. Siden blev Douglas overtaget af Boeing, fabrikken fortsatte – men nu er det slut.

Det var det mindste af Boeings trafikfly, Boeing 717, som blev skruet sammen i Long Beach udenfor Los Angeles. I denne uge blev de to sidste eksemplarer leveret til hhv. Midwest Airlines og AirTran Airways ved en ceremoni overværet af tusindvis af ansatte, pensionister og VIP’er.

I alt blev der fremstillet 156 eksemplarer af Boeing 717.



Boeings to store samlefabrikker er i delstaten Washington ved grænsen til Canada – og nord for og tæt på Seattle ligger i hhv. Everett og Renton. Her samles i dag Boeings fire civile flytyper, 737, 747, 767 og 777. Der arbejdes også med den nye model, 787, men den er endnu ikke lettet fra tegnebrættet.



Sidst Boeing lukkede en flytype var Boeing 757 for et par år siden – typen flyver stadig i bedste velgående, bl.a. af Continental på den netop åbnede rute fra New York til København.



Produktionen af B717 begyndte i 1995. B717 var baseret på et af de mest berømte passagerfly, Douglas’ DC-9 (DC er en forkortelse for Douglas Commercial). Oprindeligt blev B717 med sine 100 passagersæder lanceret som McDonnell Douglas MD-95, men efter Boeing i 1997 overtog McDonnell Douglas skiftede modellen navn til Boeing 717.



Douglas’ flyfabrik åbnede i Long Beach i 1941, året hvor USA kom ind i Anden Verdenskrig efter det japanske overraskelsesangreb på flådebasen Pearl Harbor på Hawaii søndag den 7. december.



Produktionen af militærfly var begyndt inden da i Long Beach, som led i præsident Franklin Roosevelts vision om at gøre USA til “Demokratiets Arsenal” – en opfordring til den amerikanske industri om at omstille sig fra civilproduktion til fremstilling af krigsmateriel.



Fabrikken i Long Beach producerede til slutningen af Anden Verdenskrig, august 1945, over 10.000 krigsfly – og begyndte derefter atter at lave civile trafikfly.

I 1967 slog Douglas-fabrikkerne sig sammen med McDonnell Aircraft Company og blev til McDonnell Douglas Corporation.



Gennem årene efter Anden Verdenskrig blev der fremstillet over 15.000 fly på fabrikken i Long Beach.



HB (plus Boeing)

Skrevet af