- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Fredagskommentaren: Forudbetaling på godt og ondt

Er det rimeligt at rejsebureauerne skal have kundernes forudindbetalinger et år? Er det rimeligt at danskerne allerede nu skal ”presses” til at bestille og tro, at de ellers ikke kan få plads?

Af Henrik Baumgarten



Selvfølgelig… hvis Elvis kom tilbage til Jorden og gav koncert i København, ville jeg være blandt de første som hjertens gerne vil købe billet så tidligt som muligt for at være sikker på en plads.



I går udsendte MyTravel – dem med Spies, Tjæreborg, Gate Eleven osv. – en pressemeddelelse om, at ”boom i salg af vinterejser betyder færre rabatter – tæt på udsolgt til oversøiske rejsemål i julen og nytåret.”



Det er min gamle chef fra Sterling Airways, Torben Andersen, der som informationschef i MyTravel Airways kreativt skriver pressemeddelelser, også for MyTravel-medlemmerne i Danmark.



Budskabet var denne gang, at ”endnu inden de sidste sommerrejser er solgt, melder de store rejsearrangører om en rekordhøj efterspørgsel på rejser til det kommende efterår og vinter.”



Er det forbrugerinformation eller et forsøg på at påvirke rejselysten, at få kunderne til at forudbestille? Mange hoster gerne op med pengene for at være sikker på at få præcis deres drømmerejse i den ønskede periode.



I august-udgaven af Take Off har vi stort tema om krydstogter; her opfordrer min medredaktør, Ejvind Olesen (som er påsejlet af en krydstogtdille), stærkt rejsebureauerne til at være ude et halvt år i forvejen, ellers er der udsolgt…



Forudbestilling kendes navnlig fra charterselskaberne. Trosfaste kunder vil år efter år bo på Hotel den Gyldne Kakerlak, præcis på værelse 258½ og præcis i uge sådan og sådan.



Og nu – hvor sommeren bager løs – og charterselskaberne sælger ferier til næste år, kunne man spørge, om det nødvendigt med forudbestilling? Er det rimeligt at rejsebureauerne skal have kundernes penge – i hvert fald en del prisen – i et år? Er det rimeligt, at danskerne allerede nu skal ”presses” til at bestille og tro, at de ellers ikke kan få plads? Er det et forsøg på at skrabe penge i kassen hos bureauerne eller et forsøg på for alvor at hjælpe kunderne?



Det var vel Star Tour som her til lands for alvor begyndte at fremrykke udgivelsen af programmet for næste sommer, for næste vinter. De kommer tidligere og tidligere – fortsætter det tempo, udkommer Star Tours sommerprogram for Sommeren 2009 allerede i vinteren 2007…



Den danske rejsebranche har to primære aktører når det gælder om at få opmærksomhed; MyTravel med den temmelig anonyme Bjarne Hornbek i direktørstolen; han er en flink og dygtig mand, men ukendt af den brede befolkning.



Den anden aktør er Star Tour; den nybagte mor, Birthe Madsen, er direktør, men Stig Elling er den overordentlig synlige salgsdirektør. Nogle synes Stig er for meget, er fór meget på.



”Hvorfor ringer pressen aldrig til nogle af de mange andre dygtige chefer i rejsebranchen,” spurgte én mig forleden. Fordi ingen kender dem!



Hvem udenfor rejsebranchen aner, hvem Axel Chr. Rasmussen eller Jahn Schapiro er? (de er adm. direktører for hhv. Danmarks største erhvervsrejsebureau, Weco DSB Travel, og vor største turoperatør, Profil Rejser!)



Men Stig er den eneste som virkelig gør noget, gør en indsats, gør en forskel. Jeg har kendt Stig en snes år; et godt menneske, begejstret for sit arbejde og meget tilgængelig for pressen. Jeg har før skrevet, at rejsebranchen kunne lære meget af Stigs evner til at kommunikere; det er ikke svært at få en god historie i pressen, det kræver blot at man kan formulere budskabet. Uanset om ønsket er at få mere forudbestilling eller ej!



Hvad mener du? Er forudbestilling nødvendigt i rejsebranchen? Klik på ugens Quick Poll og vær med i afstemningen.

Skrevet af