EU rasler igen med våbnene overfor rejsebureauer, søgemaskiner og flyselskaber som ikke viser totalpriser fra første skærmbillede. Den er også gal i Danmark. ”Det ville være god ide at offentliggøre navnene,” siger DRF.
Det er ulovligt at vildlede forbrugerne ved ikke at skrive rejsens fulde pris fra første skærmbillede – men mange flyselskaber, søgemaskiner og rejsearrangører gør det alligevel. Nu vil EU slå ned på synderne, som også tæller danske hjemmesider.
Kommissionen offentliggjorde i går, torsdag, midtvejsresultatet af sin undersøgelse af knap 400 hjemmesider i 13 medlemslande. På en tredjedel af hjemmesiderne var der fundet lovovertrædelser.
“Det er uacceptabelt, at hver tredje forbruger, som bestiller flybillet online, bliver snydt eller vildledt og forvirret,” siger EU-kommissær for forbrugerbeskyttelse, Meglena Kuneva, og tilføjer:
“Mit budskab til sektoren er klart – gør noget nu, ellers griber vi ind. Der skal renses ud i forbindelse med billetsalg og markedsføring i luftfartssektoren, fristen er 1. maj næste år. Derefter er vi nødt til at gribe ind.”
Danmark er det land, hvor flest hjemmesider er blevet undersøgt, skriver Børsen. Blandt 62 danske hjemmesider, som blev undersøgt i efteråret, havde 13 en eller flere fejl, kun en enkelt har siden rettet fejlen.
Og det er kun godt, at EU tager fat om problemet, siger Danmarks Rejsebureau Forenings direktør, Lars Thykier, til Take Off:
”Dette område er totalt uigennemsigtigt, og søgemaskinerne er med til at mudre billedet – de gør ikke forskel på, om reglerne overholdes, men henter bare de priser, de finder hos flyselskaber, rejsebureauer osv. Og ikke kun priser, der er offentliggjort i Danmark, men også fra andre lande. Men navnlig visse flyselskabers egne hjemmesider er blandt megasyndere i denne sag.”
”Det ville være en god ide at offentliggøre navnene på de danske syndere, men det har myndighederne valgt ikke at gøre – modsat Sverige og Norge,” siger Lars Thykier.
DRF har arbejdet hårdt for at sine medlemmer blandt de danske rejsebureauer skulle overholde DRF’s etiske regler, og vise totalpriser fra første skærmbillede.
”Det er lykkedes, nu har alle DRF-medlemmer rettet ind og fx fjernet ”negative aftalebindinger,” typisk forvalgte rejseforsikringer og lignende,” siger Lars Thykier og tilføjer:
”Men der er stadig danske rejsebureauer, som ikke er DRF-medlemmer, som laver julenumre, bl.a. nogle store internetrejsebureauer. Dem er vi ved at identificere og sender så klage over dem til forbrugerombudsmanden.”
HB