Det koster mange penge at tiltrække f.eks. kongresser til København. Markedsføringsmidlerne kommer bl.a. fra hotellerne, men Hiltons direktør siger, at taxifirmaer, shoppingcentre og byens restauranter med glæde af dette lukrative område kører på frihjul.
København sætter rekord i år med kongresser, der er næsten en milliardomsætning… ”Men, siger hoteldirektør Allan Agerholm fra Hilton Copenhagen Airport, der mangler samarbejde på området.
”Wonderful Copenhagen tiltrækker gennem Meetingplace Copenhagen bl.a. kongresser – og hoteller, fly- og busselskaber betaler Meetingplaces aktiviteter. Men ikke kun hotellerne nyder godt af kongresser – det ærgrer mig med gratister som taxifirmaer, shoppingcentre og byens restauranter,” siger han som gæst i Take Off-Stolen i udgaven, der kommer i denne uge. Han siger om de forretningsområder, som ikke bidrager til Meetingplace:
”WoCo får penge fra Københavns Kommune, HUR og DSB, men afviser at deltage aktivt, f.eks. et velkomst cocktailparty på rådhuset eller rabatteret transport, begge dele er normalt i andre store destinationsbyer. Her kører f.eks. DSB bogstaveligt talt på frihjul og scorer kassen på de kongresgæster, vi skaffer til byen. Det er for dårligt.”
Allan Agerholm havde i øvrigt i midten af 1990’erne eget firma som opkøbte og videresolgte fødevarer i Bulgarien og Rumænien til Mellemøsten. Om det siger han i Stolen:
”Man hører en masse røverhistorier om Østeuropa – men menneskene i Bulgarien og Rumænien var de mest venlige, jeg har mødt. I provinserne blev jeg inviteret ind i deres hjem, de havde ikke meget, men jeg fik det bedste. De var oprigtig glade for at se en vesterlænding.”