- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Mange flyselskaber skifter handlingagent i København





”Boet” efter det svenske handlingselskab Nordic Aero, der gik konkurs i sidste måned, er nu delt mellem to af de tre handlingselskaber i Københavns Lufthavn.



Nordic Aero, der med øjeblikkelig virkning stoppede i Kastrup i går, ekspederede passagerer, bagage og fly for otte flyselskaber.



AirBaltic, Air France og KLM samt slovakiske SkyEurope overtages af Novia. Dermed skal Novia dagligt ekspedere over 20 ekstra fly. AirBaltic har 8 daglige flyvninger på Kastrup, Air France 5, KLM 7 og SkyEurope 2.



Engelske Menzies – som endnu ikke har oplyst, at man ved årsskiftet åbnede i Kastrup – får Air Berlin, Finnair, Iceland Express og portugisiske TAP som nye kunder. Menzies havde i forvejen Easyjet og Sterling.

De nye kunder betyder 12 flere daglige ”flyvendinger.” Både Finnair og Air Berlin har hver 4 daglige fly, Iceland Express og TAP hver 2.



Ifølge Take Offs oplysninger havde Nordic Aero 450 medarbejdere i Kastrup – Novia tager ca. 100, Menzies menes at have ansat over 100. Dermed koster Nordic Aeros konkurs mindst 200 medarbejdere deres job.



Det var i går ikke muligt for Take Off at komme i kontakt med Menzies’ direktør i Danmark, Claus Poulsen – han har tidligere haft topstillinger hos Novia.



Det er tredje gang, at Air France og KLM vender tilbage til Novia – selskaberne gik først til handlingselskabet Servisair, som solgte det hele til den halve pris og som måtte trække sig ud af Københavns Lufthavn for to år siden med et kæmpe millionunderskud. Nordic Aero rykkede ind på den ledige plads. Air France og KLM forlod tidligere i år Novia til fordel for Nordic Aero.



Oven i de fire nye flyselskaber, som landede hos Novia, overtager handlingselskabet 1. september Swiss. Et overraskende skifte eftersom SAS’ handlingselskab, SGS, håndterer Star Alliance-medlemmer i København. Omvendt har SGS årligt 3-cifret millionunderskud – og medarbejderne er hurtige til at true med at sætte sig ned, når SAS antyder, at man vil af med underskudsforretningen.



SGS har ca. 75 % af flyhandlingen i København – et forretningsområde på i alt ca. 1,5 milliarder kr. om året.



HB

Skrevet af