- STANDBY.DK - https://standby.dk -

SAS vil gøre flymad mere indbydende

SAS gør status efter første halve år med betaling for mad på økonomiklasse på selskabets europæiske ruter.

SAS begyndte fra vinterfartplanen sidste år at tage penge for mad på sin europæiske økonomiklasse. Sammen med såvel eksterne kendte kokke som sit flykøkken i bl.a. Københavns Lufthavn, LSG SkyChef, fortsætter SAS med at udvikle nye og forbedrede madkoncepter så maden bliver mere interessant med bl.a. mere smag og mere indbydende at se på.



Rasmus Geisler Andersen er Manager Food & Beverage i SAS Danmarks Inflight Service. Til Take Off Weekly siger han: “Vi ser bl.a. på, hvad andre flyselskaber leverer, og på hvad mad koster i lufthavne.”



SAS arbejder på maden ombord svarer til kundernes ønsker om fedtfattig, gode råvarer, valgfrihed, nytænkende og internationalt. Det sidste skyldes, at halvdelen af passagererne er ikke-skandinaver. Derfor skal madudbuddet tage hensyn til andre kulturer og spisevaner, f.eks. skal der altid være vegetarmad.



“Der vil givetvis komme flere produkter og valgmuligheder bl.a. is, en ny type sandwich, månedens tilbud, varer af f.eks. japansk karakter som er populære i cafemiljøet,” siger Rasmus Geisler Andersen og tilføjer:

“Vi har gode erfaringer med salgskoncept ombord. De klager, vi har fået, er navnlig over for små sandwiches primært leveret fra udesationer, og det har vi rettet op på.”



Fordi det på nogle destinationer kan være svært at få mad i den ønskede kvalitet og pris, har SAS derfor på nogle flyvninger såkaldt returcatering med.

“Et par ting, vi har lært efter vi begyndte at sælge mad ombord er, at der ikke er stor efterspørgsel på slik og at der ikke er det store salg af mad på flyvninger udenfor spisetiderne,” siger han.



Samtidig med, at SAS begyndte at tage betaling for mad på sin europæiske økonomiklasse, blev maden opgraderet på selskabets to andre klasser, Flex og Business. Her er maden med i billetprisen. “Vore analyser tyder på, at opgraderingen på business class har haft en positiv effekt, men derfor er vi ikke færdige med at forbedre produktet,” forsikrer Rasmus Geisler Andersen.

Skrevet af