Efter flyselskaberne i Danmark fra denne måned meldte sig ud af Rejse-Ankenævnet, skriver aviserne nu, at det kan tage op til to år at få klager over dem behandlet. Kun SAS Danmark ville bidrage til et Flyankenævn.
Nu behandler Pakkerejseankenævnet – indtil 31. marts: Rejse-Ankenævnet – ikke mere klager over flyrejser, hvis ikke flyveturen er en del af en pakke med f.eks. hotel. Danskere, der er utilfredse med en flyrejse, skal fremover klage til det offentlige Forbrugerklagenævn. Det beklager Forbrugerrådet, skriver B.T.
”Forbrugerklagenævnet har en sagsbehandlingstid på op til to år. Flybranchen kunne godt bruge et bedre image, for antallet af flyklager stiger. Derfor vil et rejseankenævn, stiftet af rejse- og flybranchen og Forbrugerrådet være en fornuftig løsning”, siger Claus Jørgensen, trafikpolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.
Oprettelsen af Pakkerejse-Ankenævnet, at forbrugerne, har tre steder, de skal vælge mellem, hvis de vil klage over deres rejse:
1. Pakkerejse-Ankenævnet – klager over pakkerejser
2. Forbrugerklagenævnet – klager som alene vedrører fly-, bus- eller togtransport.
3. Statens Luftfartsvæsen – klager over afvisning, aflysning eller forsinkelser
“Modviljen mod at indgå i et samarbejde om et klagenævn for flyrejser går imod den generelle tendens i samfundet, som fokuserer på øget forbrugerbeskyttelse. Desuden er det regeringens ønske at øge antallet af private ankenævn, eftersom gode og effektive klageforhold er en vigtig del af et velfungerende marked” siger Claus Jørgensen.
Forbrugerrådet opfordrer kraftigt flyselskaberne til at genoverveje at være med til at finansiere behandlingen af klager over flyselskaber og få dem behandlet i samme nævn som klager over pakkerejser.