- STANDBY.DK - https://standby.dk -

4.000 stk. bagage kom ikke med flyet søndag

Lufthavnens chef siger undskyld, men vand gør det ikke alene, og en parkeringsafgift bliver også betalt.

En elektronisk fejl efter et nødstop bag det ni kilometer lange bagageanlæg i Københavns Lufthavn var den direkte årsag til kaos på en stor søndag for lufthavnen, som netop havde fået prisen for at være den mest effektive i Europa.

Det betød, at 4.000 stk. bagage ikke kom med flyet, og flere tusinde passagerer måtte vente i et overfyldt lavloftet lokale og lade sig registrere og tage hjem uden feriebagagen. Informationerne var yderst mangelfulde fra såvel lufthavn som handlingsselskaber, lød det fra passagererne.

I går var adm. direktør Thomas Woldbye (foto) så ude med en alvorlig beklagelse og undskyldning.
”Alt for mange af vore passagerer fik en rigtig dårlig søndag, og vi gør alt, hvad der er teknisk muligt for, at det ikke skal gentage sig, ” siger han.

Der blev uddelt gratis vand til de, der ventede ved bagagebåndet, og der var også gratis parkering til de ventende.

”Men alt det vand kan naturligvis ikke bøde for den dårlige oplevelse søndag. Det er bestemt heller ikke fair at skulle betale tre-fire timers parkering, fordi vi her i lufthavnen har fejlet. Så man skal blot henvende sig i parkeringsvagten, ”fortsætter lufthavnschefen.

Fejlen havde intet at gøre med de smertelige ændringer fra travle sommerdage, hvor køerne voksede igen og igen, fordi de elektroniske systemer svigtede. Denne gang var det et nødstop, hvor systemet ikke kunne genstarte.

I går var der travlhed med at få bagagen sendt ud til passagererne rundt om i verden, men det er og har altid været en meget kompliceret sag via vanskelige registreringer.

Den ankomne bagage blev kørt ind på vogne, hvor det så var muligt at finde frem til sin egen kuffert eller tasker.

Endnu engang svigtede informationen i ankomsten. Højtalerne er ikke teknisk gode nok til at give klar besked – og ifølge mange ventende var det også som om det ikke var muligt at give klar besked. Heller ikke handlingsselskaberne formåede at få et overblik, så de kunne berolige deres kunder.

 

Skrevet af Ejvind Olesen