- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Fredagskommentaren af Ejvind Olesen

Sårbare flyselskaber og brændstof

Simon Spies opkrævede aldrig brændstoftillæg før længe efter alle andre. - Jeg har råd til at lade være, sagde han. Mest for at drille pastor Krogager og Sterling. Flere følger nu Spies, men har de råd?

Der er ikke noget at sige til, hvis flypassagerer er lidt forvirrede for tiden. Det ene øjeblik kan de se flybilletterne rasle ned i pris, den næste dag får de besked om, at der nu er et antal euro lagt oveni hver strækning på grund olieprisernes himmelflugt.



Hvad er meningen med det hele? Har flyselskaberne overhovedet råd til at byde på lave priser, når de er så sårbare. Vil det så også betyde, at de sætter priserne op, hvis der kommer ekstra afgifter i lufthavnene, eller krav om højere forsikring, eller bliver indgået kostbare overenskomster med personalet. Kunne de ikke passende finde ud af, hvad de vil have for den vare, de leverer. Det er da et relevant synspunkt. Vi skal/vil ikke til at leve med billetpriser, der skifter fra time til time, som det nu er sket i længere tid på benzinstandere landet over.



Den opmærksomme læser vil vide, at jeg nu er på vej til at hylde Michael O’Leary, Ryanair og easyJet, som på forhånd har garanteret, at deres priser vil forblive uændret resten af sommeren uanset prisen på brændstof, ikke benzin, som nogen tror. Flybrændstof er et affaldsprodukt, som blot er meget efterspurgt og derfor i høj kurs, når der er stort behov.



Men har Ryanair og easyJet råd på samme måde, som Simon Spies, da han garanterede, at hans gæster under oliekrisen sidst i 70`erne, ikke skulle betale brændstoftillæg? Det sagde han mest for at drille pastor Krogager og Sterling, som ikke havde råd til at lade være.



Jeg tror ikke, Ryanair og easyJet har råd til at være upåvirket, hvis olieprisen ikke snart igen falder ned under 30 dollar for en tønde, og jeg forstår egentlig godt de store, som nu går i spidsen med brændstoftillæg. British Airways, hvor brændstof udgør 12 procent af samtlige udgifter, og SAS med nogenlunde det samme men jeg synes ikke, det er smart, når man med den anden hånd strør om sig med lavpriser.

Det drejer sig vel om at finde et niveau, hvor man kan tåle modgang uden straks at læsse udgifterne over på passagererne.



Forbrugerne bør i hvert fald følge godt med i oliepriserne og ikke forsømme nogen lejlighed til at få fjernet tillægget igen, så snart oliepriserne falder. Se også efter, hvem der har råd og lyst til selv at bære tabet. Det hele kunne i løbet af få måneder få kortet over flyselskaber i Europa til at se helt anderledes ud end det gør i dag.




Skrevet af