- STANDBY.DK - https://standby.dk -

GDS-selskaber ønsker direkte adgang til kunderne

Take Off har bedt direktør Ole Mortensen fra det nystartede erhvervsrejsebureau FCM Travel Solutions, analysere udviklingen hos de store reservationsselskaber, GDS.

Af Ole Mortensen (analysen er skrevet inden det i går, torsdag, blev oplyst, at Cendant køber Gullivers)



Gennem mange år havde rejsebureauerne stort set monopol på kunderne, både de private og virksomhederne. Med internettet fik leverandører som flyselskaber kontakt uden om den sædvanlige distribution.



Nu er der kommet nye spillere, de store reservationssystemer Amadeus, Sabre, Worldspan og på det sidste Galileo.



De har i mange år tjent udsædvanligt mange penge på at distribuere flyselskabernes sæder – og har gennem lang tid været under stort pres for at sænke priserne. Det er endnu ikke sket, bortset fra enkelte situationer, hvor de har lavet en mere fleksibel struktur.



Dette pres på deres indtjening har fået dem til at arbejde på en struktur, der giver dem direkte adgang til kunderne – uden om de ”gamle” rejsebureauer.



SABRE var de første til seriøst at skabe alternative distributionskanaler med opkøb af GetThere og opstart af Travelocity, det nu tredjestørste online-rejsebureau i USA.

Da de er truet på deres hjemmemarked USA, ser vi dem snart aggressivt i Europa.



AMADEUS har indtil dette år været forsigtige i deres opkøbsstrategi, men efter opkøb af en stor aktiepost kontrollerer de nu Opodo, Europas største online rejsebureau.

I Skandinavien har de købt SAS’ aktiepost i Travellink og fortsætter med at markedsføre dette rejsebureau aggressivt.



WORLDSPAN har indtil nu valgt en strategi der baserede sig på større online rejsebureauer, og er i dag hovedleverandør til Orbiz, som indtil for nyligt var ejet af en række flyselskaber.



GALILEO er ejet af Cendant, verdens måske største rejsekoncern med ejerskab af bl.a. Avis biludlejning og en lang række andre kendte virksomheder. De købte Orbiz i november for 1,25 milliarder dollars og tidligere i denne måned E-bookers i England for 200 millioner pund. Det er store virksomheder og der er ingen tvivl om, at de vil fortsætte i det spor.



Indtil nu har de fire koncentreret sig om online- distribution, men efterhånden som de traditionelle rejsebureauer skaber stort online-salg, vil de blive en stærk konkurrent.



Det store spørgsmål er nu hvordan fremtiden tegner sig, da de jo alle har adgang til stort set alle oplysninger om rejsebureauer, der benytter reservationssystemer – mere end 80%.



Det får mig til at spørge: Hvordan garanterer de at informationerne ikke bliver misbrugt? Hvad bliver vores fælles fremtid? Og er GDS-ejede rejsebureauer den eneste vej fremover?

Skrevet af