- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Lufthansa klar til Billund – og får dansk gruppeafdeling

På mandag overtager Lufthansas partnerselskab Cirrus Airlines mellem Billund og Frankfurt.
Lufthansa Danmark fik ved årsskiftet egen gruppeafdeling.

”Jamen, jeg er godt tilfreds. Cirrus Airlines’ første afgang mandag morgen er udsolgt, og bookingtallene fremover ser godt ud,” siger John Nielsen, country manager for Lufthansa Danmark til Take Off.



Cirrus afløser Sterling mellem Billund og Frankfurt. Sterling nedlægger de tidligere Maersk Air-ruter fra Billund til Frankfurt og Amsterdam, mens betjeningen af Paris er rykket fra de Gaulle til lavprislufthavnen Beauvais.

KLM åbner mellem Amsterdam og Billund dagen efter Sterling stopper sidst i marts, mens Air France har afskrevet at betjene Billund – de Gaulle.



Men Lufthansa vil have forbindelse fra det jyske marked til sin hovedlufthavn, Frankfurt – i forvejen flyver Cimber Air i codeshare med Lufthansa til München.



”Med Cirrus får vi tre afgange på alle dage og business class. Med Cirrus får vi en ny aftenafgang fra Billund så vi kan også kan tilbyde langruter til Asien. Hovedparten af Lufthansas passagerer mellem Billund og Frankfurt skal med vores langruter og de, der flyver business class, skal der også være denne mulighed på feeder-strækningerne,” siger John Nielsen.



Cirrus, der har hjemme i Saarbrücken, er en Lufthansa Regional-partner. Ruten til Billund trafikeres til at begynde med af et brasiliansk jetfly med 50 sæder, men John Nielsen håber på større fly på ruten.



70% af Lufthansas passagerer fra Billund til Frankfurt flyver med Star Alliance-selskabets mange ruter til Nordamerika og Asien samt bl.a. Sydamerika, Indien og Mellemøsten.



LUFTHANSA FÅR EGEN GRUPPEAFDELING

Lufthansa Danmark overtog ved årsskiftet salget af grupperejser til selskabet ruter fra SAS. ”Ikke fordi vi var utilfredse med vor samarbejdspartner, men vi har fået at vide fra rejsebureauerne, at vi trængte til at blive mere synlige på dette område og optimere vores service når det gælder grupper – med bl.a. hurtigere svartider,” siger John Nielsen.



Den nye afdeling har betydet to nye arbejdspladser hos Lufthansa Danmark. Foreløbig udgøres Lufthansas danske gruppeafdeling af Madeleine Lawson, fra Swiss, samt Lene Hedegaard Madsen fra SAS’ gruppeafdeling. Lufthansas danske gruppesalg udgør ca. 10% af omsætningen fra Danmark.



Lufthansa har de seneste måneder næsten fordoblet antallet af ansatte i Danmark til at være ti.



I øvrigt havde Lufthansa sidste år ca. 8 % flere passagerer fra Danmark. Men gennemsnitprisen pr. solgt flysæde, den såkaldte yield, faldt til knap 5%.



HB

Skrevet af