Det går den rigtige vej for SAS, og tabet af passagerer opvejes af nedskæring i flyflåden, spareplan på sporet, bedre belægningsprocenter og mindre tab på yielden. Yderligere besparelser er imidlertid nødvendig for at vende udviklingen.
Trafiktallene i SAS for juli viser fortsat stor nedgang i passagertallet på 14,1 procent, men i betragtning af at kapaciteten er beskåret med 19 procent, kunne det have været meget værre. I alt havde SAS 1,7 mio. passagerer i juli, og gennemsnitsbelægningen på flyene var 84,5 procent. Det er rekord og over mange konkurrenter i ruteselskaber.
Yielden – gennemsnitsindtægten pr. billet – var 7,6 procent i juni, og der er udsigt til at de tilsvarende tal i juli vil vise en lille fremgang. Det ses som et positivt tegn i mørket.
På de lange ruter, hvor SAS nu tvinges til at skære ned i vinterfartplanen, gik det bedre til USA end til Asien. I alt faldt gennemsnitsbelægningen med to procent, men er dog fortsat så høj som 88,2 procent.
Det betyder desværre ikke, at SAS bliver i stand til at opretholde daglige afgange i vinter hverken til USA eller Bangkok og Tokio.
Onsdag kommer opgørelsen for 1. halvår.