Teknisk fejl plus uvejr i USA gav i weekenden forsinkelser hos Icelandair – og viste, at Islands hovedlufthavn ikke er gearet til sådanne udfordringer.
Seriøse flyselskaber flyver naturligvis ikke uden deres fly er i orden. Det gav i weekenden Icelandair seks timers forsinkelse fra Minneapolis – og cirka det samme fra Baltimore (Washington DC).
Mens problemet for Minneapolis-flyet var en defekt brændstofventil, var årsagen for Baltimore-flyet uvejr på USA’s østkyst.
Icelandair skiftede i år terminal i Minneapolis til den mindre Humphrey-terminal – der ikke har en toldfributik – og de to eneste butikker i terminalen lukkede fredag aften til normal lukketid, selv om over 100 passagererne ventede på det forsinkede Icelandair-fly. Det samme var tilfældet i terminalen i Baltimores lufthavn.
De to forsinkede Icelandair-fly landede lørdag næsten samtidig i Islands hovedlufthavn, Keflavik.
I Keflavik ventede nye problemer for Icelandairs passagerer, som skulle videre til bl.a. København.
Det eneste handlingsselskab i Keflavik, Icelandair Ground Service (IGS), havde i første omgang, kun to medarbejdere til at assistere de flere hundrede passagerer – selv om IGS havde kendt til forsinkelserne i ca. et halvt døgn.
Og lufthavnen gad hverken åbne cafeteria eller selvbetjeningsbutik i fingeren, så de mange passagerer kunne købe vand mm. I stedet måtte forældre hente vand til sig selv og deres børn i vandhanerne på lufthavnens toiletter.
Til sidst blev der dog ryddet op; de forsinkede passagerer – som ikke var imponeret over serviceniveauet i Keflavik – kom enten med et senere Icelandair-fly ud af Keflavik, blev sendt via Oslo og derfra med SAS til København eller måtte overnatte ved Keflavik-lufthavnen, som bestemt trænger til et spark i rumpen for at give en bedre passagerservice…
HB (passager fra Minneapolis til København – via Oslo)