- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Plads til både rejsebureauer og internettet

Undersøgelse fra den globale rejsegigant Cendant Travel Distribution Services siger, at rejsebureauerne skal have meget dybt kendskab til destinationer og adgang til bred information, hvis de fortsat vil spille en central rolle i de rejsendes planlægning

Undersøgelsen af fritidsrejsende i Europa giver et indblik i de rejsendes syn på dagens rejsearrangører og de tilpasninger, de bør overveje, hvis de vil beholde deres andel i det mere end 200 milliarder Euro store årlige europæiske marked for fritidsrejser.



Rejsebureauerne værdsættes stadig meget højt i Europa. 60% af befolkningen bruger dem til at booke deres ferier – resten har internettet snuppet.



Undersøgelsen viser, at en af de største udfordringer for rejsearrangørerne er de rejsendes stigende behov for stadigt mere komplekse rejser, hvor de faktisk ikke ser rejsearrangørerne som eksperter. Næsten en tredjedel af de adspurgte tror ikke, rejsearrangørerne ved mere end de selv om den valgte feriedestination.



Derudover viser Cendants undersøgelse:

At 35% af de adspurgte tror, at rejsebureauer kun er i stand til at booke fly og ophold

38% mener ikke, at rejsebureauer tilfører værdi

44% ser mere rejsebureauer som en salgsautomat end udbyder af personlig og skræddersyet service.



83% af de adspurgte svarede, at største kilde til irritation var ikke at have fået tilstrækkelig information omkring den mest effektive forbindelse mellem lufthavnen og deres bestemmelsessted.



Endvidere påpegede godt 90% af de adspurgte, at den største irritationsårsag er, hvis bureauet har oversolgt en rejse og produktet ikke lever op til den forventning, den rejsende var stillet i udsigt.



73% af de adspurgte mente, at der er bedre priser og flere valgmuligheder on-line – men internettet indgyder endnu ikke samme tillid som rejsebureauet.

57% var nervøse for at bruge internettet til store handler – og 53% mister modet pga. manglende støtte, hvis der skulle være et problem ved bestillingen.



62% ville bruge rejsebureauerne mere, hvis de tilbød mere personificeret service, mere varierede rejseoplevelser og mere detaljerede oplysninger.



Endvidere ville 70% benytte sig mere af rejsebureauerne, hvis de kunne få gode og konkurrencedygtige og fleksible hotelpriser.



Cendants undersøgelsen blev udarbejdet af en engelsk analysevirksomhed som i januar interviewede 750 personer over 18 år i Frankrig, Italien, Spanien, Sverige og Storbritannien.



Cendant Travel Distribution Services er et af verdens største distributionsselskaber i rejsebranchen.

Cendant består bl.a. af reservationssystemet Galileo, online rejsebureauer som ebookers.com og den danske rejseteknologiske software-virksomhed Travelwire.

Skrevet af