Bortset fra ruten til Seattle er programmet til vinter fra København til oversøiske destinationer det samme som sidste år, mens Stockholm kun har to ruter tilbage og mister både Beijing og Bangkok.
Når vintertrafikken går i gang i SAS 25. oktober er to langdistancefly, Airbus A 340, taget ud af drift i forhold til sidste vinter. Det betyder til gengæld, at det meste af den trafik, der bliver tilbage, koncentreres i København.
Ruten fra København til Seattle, som blev fløjet fire til fem gange om ugen sidste vinter fra København, er væk. Resten er det samme som sidste vinter med daglige afgange til Beijing, seks ugentlige afgange til New York, Chicago, Bangkok og Tokio, fem gange til Washington samt tre om ugen til Dubai.
Til gengæld går det hårdt ud over Arlanda Lufthavn i Stockholm som kun beholder ruter til New York og Chicago, mens både Bangkok og Beijing lukkes ned.
“Der er bestemt ikke tale om landskamp i det her. Vi sætter de ni langdistancefly, vi har tilbage, ind hvor vi har den bedste belægning. Og de dage vi ikke flyver til for eksempel New York er nøje beregnet, og naturligvis sammenstemt med, at man kan bruger alternativet i Stockholm, ” siger kommerciel direktør i SAS, Lars Sandahl Sørensen (foto) til Take Off.
-ejv