- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Debat: kritik af lufthavnskaos og pressen

En medarbejder med årtiers anciennitet i Københavns Lufthavn har skrevet dette debatindlæg til Take Off. Personen, hvis navn og handlingselskab er Take Offs redaktion bekendt, ønsker at være anonym:

”Her en kommentar til situationen i lufthavnen, som mildt sagt er kaotisk og uholdbar, jeg har aldrig i mine år i lufthavnen oplevet noget lignende. Men her er også en kommentar til den samlede presses ensidige behandling af emnet.



Det er klart, at lufthavnen i jagten på profit har taget al for mange kunder ind. Det kan godt være flyene kan lette med 2-3 minutters mellemrum, men infrastrukturen i lufthavnen kan ikke på samme tid klare at få i gennemsnit 200 ekstra passagerer gennem indcheckning og sikkerhedskontrol.



Dét skaber helt urimelige arbejdsforhold for det personale, der håndterer flyene på airside.

Hvis passageren ikke er i gaten til tiden pga. sikkerhedskontrollen, skal bagagen, hvis den da er nået gennem bagagesystemet, findes og tages af flyet.

Dette tager tid, flyet forsinkes og personalet kan ikke nå deres næste opgave.

Når så flyet er afgået, kommer passageren til gaten, hvor der så skal tages hånd om den nye situation, som igen tager medarbejderens tid, og næste opgave udskydes så endnu engang.



Har pressen undersøgt, hvorfor personalet i Servisair nedlagde arbejdet i søndags?

Det er ikke kommet frem i pressen, men handlede om manglende kommunikation imellem ledelse og medarbejdere om indhentet ekstrapersonale fra Holland, og hvad der deraf kan komme om aflønning, outsourcing af arbejdspladser etc.



Lufthavnens bagageanlæg har været for lille fra den dag det åbnede for mange år siden, og er i hvert fald ikke gearet til dagens produktion – i hvilken der nu er kommet endnu en groundhandler, nemlig Nordic Aero.



Alle groundhandlere (handlingselskaberne Aero Nordic, Novia, SAS’ SGS og Servisair, red) har eget udstyr. Det fylder på forpladsen, og sidst ankomne selskab har bagagevogne, der er alt for store til ankomstområdet, hvor de spærrer for andre groundhandlere ved aflæsningsbåndene.



Man kunne håbe pressen ville prise de mænd og kvinder fra de forskellige groundhandlere, der dagligt på deres krop mærker de kaotiske forhold, og som alle udføre et fantastisk stykke arbejde, for at få flyene i luften.



Samtidig skal der ryddes op efter nedbruddet af bagageanlægget – for øvrigt en tilbagevendende begivenhed og utrolig personalekrævende.”

Skrevet af