"Vi er ikke dygtige nok til markedsføring og til at finde nye målgrupper, " fastslår regionsformand Carl Holst (V), og han får samtidig lige sparket ind, at regionerne samlet bruger 260 mio. kr. på turismeudvikling mod 139 mio. fra regeringen til Visit De
Det har ulmet længe, og i går kom regionsoprøret fra flere sider mod Visit Denmark og den måde statens 139 mio. kr. bruges på. Det er i hvert fald svært at forstå det anderledes.
I Jyllands Posten siger regionsformand Carl Holst fra Sønderjylland: “Det er en katastrofe, at turismen i Europa går uden om Danmark. Vi taber markedsandele – oven i købet i et voksende marked – fordi vi (Visit Denmark ?) ikke er dygtige nok til markedsføring og til at finde nye målgrupper. Vi lever stadig højt på at proppe folk ind i sommerhusene. “
Han fortsætter: “Danmark har sovet i timen og ikke rigtigt opdaget, at rejsemønstret har ændret sig, og at folk efterspørger andet og mere end en liggestol i klitterne.”
Modsat svarer adm. direktør Dorthe Killerich (foto), Visit Denmark: “Jeg er ikke så pessimistisk, for vi har netop pudset markedsføringen af. Vi kan sælge Danmark på vore samfundsværdier, et begavet, ansvarligt og uhøjtideligt land – og på en række turistmagneter, som både rummer natur, kultur og oplevelser.”