LAD LUFTHAVNEN FLYVE FRA REDEN.
Af Ole Egholm, cand. merc., MBA, direktør for Dansk Rejsebrancheanalyse samt Wasteels Rejser.
Vi bliver jævnligt bombarderet med, at Kastrup Lufthavn hører til blandt verdens bedste. Det er vistnok lufthavnen selv, der sørger for at fortælle os det. Så vi kan blive stolte over ”vores” lufthavn. Præcis ligesom dengang vi var stolte af at flyve på business til Oslo med SAS, selv om det kostede 4500 kroner.
Vi har da også noget at være stolte af. Os alle sammen. Vi er nemlig aktionærer i Københavns Lufthavne A/S – med en aktiepost på 38 %, som vi for nylig fik mulighed for at sælge for 6,1 milliarder kroner.
Sikken en fest, vi kunne have holdt. Mere end 1000 kroner per person i hele Danmark. Desværre aflyste Thor Pedersen festen, for han ville nemlig ikke sælge ”vores lufthavn”.
Men det var en stor fejl. At staten er aktionær, tjener tilsyneladende intet andet formål end at undgå konkurrence, hvilket medfører dyrere priser for os alle, når vi skal af sted fra Kastrup.
Jamen, er det ikke vigtigt, at staten har noget at sige om så vigtig en del af vores infrastruktur, lyder indvendingen ofte. Hvis vi ser på Københavns Lufthavne A/S’s mange aktiviteter gennem de seneste år, tror jeg, at det er de færreste beslutninger, der er påvirket af deres delvise statseje. Og priserne derude er bestemt ikke samfundstjenstlige: Det er dyrere at parkere i lufthavnen end på Rådhuspladsen, huslejerne for de erhvervsdrivende i lufthavnen ligger over priserne på Strøget – og priserne for os kunder derude er nærmest utålelige.
Der er ikke noget galt i at være god til at tjene penge – men der er noget rigtigt galt, når staten er garanten for det, ved at sikre et de facto-monopol.
Lad os prøve med et lille tankeeksperiment. Hvad nu hvis vi i stedet for at tage ud til en af verdens bedste (dyreste) lufthavne kunne trille ud til én i Værløse, Tune, Allerød eller Gundsømagle? Og hvor vi ved at flyve derfra i stedet kunne spare mange hundrede kroner – før vi overhovedet havde sat os i flyveren?
Flyprisen ville formentlig også være nogle hundrede kroner lavere, og vi kunne spare en time hver vej på en i forvejen overbefolket Motorring 3, som rigtig mange af den meget rejsende befolkning fra Nordsjælland spilder tiden på, når de skal til ”verdens bedste lufthavn”.
Statens ejerskab af Københavns Lufthavne er værdiløs for statens evne til at øve politisk indflydelse. For som aktionær med den ene hånd vil det blive svært med den anden hånd at tage neutral stilling til, hvad samfundet egentlig har brug for.
Én ting, samfundet i hvert fald ikke har brug for, er en stor og voksende monopollufthavn, der bliver federe og federe, og hvor man som rejsende skal gå længere og længere, og betale mere og mere. Samfundet har brug for konkurrence, for valgmuligheder. Det mangler der, og tror du mig ikke, så tag et kig på lufthavnens indtjening – og tænk over prisen, næste gang du køber en kop kaffe derude. Eller en juice. Hvis du har råd.
Staten skal regulere ved hjælp af lovgivning. Ikke ved hjælp af forkølede ejerskaber, der gør det svært at se klart og tænke politisk.
Derfor: Se så at få solgt de aktier i den lufthavn – og adskil Roskilde Lufthavn INDEN salget. Der skal tænkes i østdansk konkurrence til Københavns Lufthavne. Om det skal være i Tune, Værløse, Allerød eller på markerne i Gundsømagle, er underordnet. Kom i gang, politikere, lad os få den konkurrence, der ellers bliver talt så meget om – og så lad os få alvor få noget at være stolte af!