- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Fredagsklummen – Dårlig samvittighed er en god ting

Vi burde gå eller cykle, eller måske krydse Nordsøen i en robåd, men nu tager vi flyet og så skal vi dulme den dårlige samvittighed, vi har pligt til at føle.

Af Ejvind Olesen



DER ER INGEN tvivl. Fly larmer og sviner. Nede på jorden, oppe i luften. På et eller andet tidspunkt revner ozonlaget på grund af CO 2 gasser fra de helvedes maskiner. Hvorfor går vi ikke, eller cykler. Eller ror over til London i en robåd fra Esbjerg. Ligesom salig turistdirektør Mogens Lichentenberg, og vikinger før ham.



Hvis vi endelig vil flyve. Og det vil vi jo, så skal vi i hvert fald vide, at vi synder og på èn eller anden måde betale os fra den dårlige samvittighed. Det mener hvert fald den svenske regering, og fra denne uge også den norske regering – sammen med andre lande, som har sluttet sig til det iderige Frankrigs opfordring. At man kan yde U-landshjælp på anden og bedre måde, er ikke gået op for præsident Jacques Chirac.



De vil ganske vist ikke betale lige meget. Svenskerne har foreløbigt lagt sig i spidsen med helt op til 500 sv. kr. for en business billet. Miljøpartiet mener, at de rige, forkælede business folk i deres sorte uniformer, hvide skjorter og sorte snøresko har råd til at betale, hvis de absolut vil sidde på en dyrere klasse. De tænker ikke et sekund på, at det kunne være på grund af en fleksibel flybillet med ret til ændringer undervejs, så de kan komme hurtige hjem og tjene flere penge til den svenske skat.



NORGE FULGTE efter i denne uge. Den nye arbejdsregering har en venstrefløj, som mener, det er en god ide. Man har endnu ikke lagt sig fast på, hvor stor og hvordan afgiften på flybilletter skal opkræves. Her vil det nok være på sin plads at fraråde systemet fra sidst Norge indførte flybilletafgifter af miljømæssige grunde.



Det skete ved at pålægge hvert flysæde, der løftede sig fra en norsk lufthavn, en afgift. Uanset om sædet var solgt eller ej. Det fik naturligvis det resultat, at flere og flere drejede uden om norske lufthavne. Eksempelvis en mellemlanding fra Stockholm til Reykjavik, samtidig med at flere direkte ruter blev aflyst. Det er slemt nok for et flyselskab med tomme sæder, men når det så oven i købet koster, tager de konsekvensen og flytter andre steder hen.



FRA FRANKRIG lyder denne kommentar “Vi skaber noget som er komplet revolutionerende gennem denne hjælp til bekæmpelsen af AIDS og andre sygdomme i U-landene,” jubler den franske udenrigsminister Philippe Douste-Blazy efter en konference i Paris i denne uge.



Hvor mange, der egentlig er med og med hvilke beløb, står ikke helt klart. De fjorten indtil nu er ifølge de franske oplysninger Frankrig, Brasilien, Storbritannien, Chile, Congo, Cypern, Jordan, Luxembourg, Madagascar, Ivory Coast, Mauritius, Nicaragua og Norge. – Italien, Grækenland, USA, og indtil videre Danmark, er lodrette imod



Skatten skal være mindst en euro pr. flybillet, men Frankrig lægger for med fire euro på en billet i Europa, 10 på business class og 40 euro for business til oversøiske ruter fra 1. juli. Norge har endnu ikke meldt ud, hvor meget, man vil opkræve. Sverige er ikke med i ordningen, men indfører en langt dyrere miljøafgift.



VI KUNNE jo gå i spidsen i Danmark. Snart er det sommer. Lad os indføre bilfrie søndage (miljøet bliver bedre), afgifter på ispinde (vi lever sundere) en krone pr. soltime (det bliver alligevel ikke til så mange), en krone for hver stk. nyindkøbt badetøj (vandet er alligevel for koldt), og 1.000 kr. pr. charterbillet og 1.500 kr. for hver ruteflybillet. Så kan vi lære det, kan vi. Og de bliver glade i Afrika.



Hvad mener du. Skal Danmarks også indføre afgifter på flybilletter ? Stem i quick poll.


Skrevet af