- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Icelandair har ikke opgivet Sterling

”Forhandlingerne pågår stadig. Det ved jeg positivt,” sagde central kilde torsdag til Take Off. SAS truer med at afbryde det for Icelandair så vigtige samarbejde, hvis Icelandairs moderselskab overtager Sterling.

Icelandair-gruppens påtænkte indlemmelse af Sterling er stadig på forhandlingsbordet.

To af hinanden uafhængige kilder forsikrede torsdag Take Off om, at så vidt de vidste stadig var forhandlinger mellem Icelandairs moderselskab, FL Group, og det islandske investeringsselskab, Fons, der også kontrollerer lavprisselskabet Iceland Express.

Iceland Express flyver bl.a. på to af Icelandairs hovedruter fra Island til hhv. København og London.



Take Offs kilder forventer stadig, at FL Group en af de kommende dage meddeler Fondsbørsen i Reykjavik om købet af Sterling.



Ifølge Travel People har ledelsen i Icelandair meddelt Icelandairs ejer, FL Group, at Icelandair ikke ønsker nogen fusion eller noget samarbejde i øvrigt med Sterling. Det krav har FL Group accepteret, og derfor bliver FL Group ejer af to luftfartsselskaber – Icelandair og Sterling – uden at disse har noget samarbejde sig imellem.



Da de islandske fusionsplaner blev kendt i sidste måned, sagde koncernchef i SAS, Jørgen Lindegaard, at et samarbejde mellem Icelandair og Sterling ville være ensbetydende med et brud på samarbejdet med SAS.



SAS-samarbejdet er vigtigt for Icelandair, der med SAS kan sende sine passagerer ud i Europa og bl.a. Fjernøsten med SAS via København. Uden samarbejdet med SAS skal Icelandair betale helt andre billetpriser.



ÆNDRINGER I FL GROUPS-LEDELSE

Efter et bestyrelsesmøde i denne uge, bekræftede FL Groups bestyrelsesformand og storaktionær i Icelandair, Hannes Smárason, at han afløser Ragnhildur Geirsdóttir som adm. direktør. Ny formand er Skarphéðinn Berg Steinarsson, der i forvejen var medlem af bestyrelsen.



34-årige Ragnhildur Geirsdóttir tiltrådte i juni, men gik tirsdag, fordi, skrev Travel People, Hannes Smárason handler egenrådigt i det forestående opkøb af Sterling.



Ragnhildur Geirsdóttir mente – ifølge Travel People, at Icelandair aldrig ville kunne forrente den ikke-officielt bekræftede pris, f.eks. i aktier, for Sterling på 1,5 mia. danske kr. og at beløbet var langt over Sterlings reelle værdi.



ICELANDAIR FORLOD SAS I KØBENHAVN

FL Group meddelte i sidste måned – samme dag hvor Sterling overtog Maersk Air – at det gerne ville købe Sterling.

Endnu en indikation på, at der var noget på flytrapperne kom også i september, hvor Icelandair opsagde handling-samarbejdet med SAS i København. Icelandair har været trofast kunde siden det begyndte at beflyve København efter 2. Verdenskrig.



Men får Sterling samme moderselskab som Icelandair, og det betyder et farvel til SAS, vil det kræve store forandringer hos bl.a. Sterling.

Sterling, der normalt flyver ud om morgenen, skal så formentlig overtage Icelandairs passagerer; det vil kræve ændrede afgangstider fra København, fordi der skal ventes på flyet fra Island.

Det lander tidligt på eftermiddagen – fordi der skal være forbindelse med Icelandairs fly fra dets fem destinationer i USA.



Samtidig er Icelandair er normalt ruteselskab, der bookes via rejsebureauer og reservationssystemerne, GDS’erne.

Sterling vil ud af de aftaler, Maersk Air havde med GDS’erne, for Sterling satser primært på at passagererne selv booker selskabet via dets hjemmeside.



MOTIVERNE HOS ISLÆNDINGENE

En tredje kilde siger til Take Off, at hverken Sterlings-ejere Fons eller Icelandairs hovedaktionær har stor forstand på luftfart.

”Jeg tror stadig, at Icelandair og Sterling vil gå sammen. Men hvis den oplyste pris på 1,5 milliarder danske kroner er rigtigt, er der tale om at de malker koen. Og er prisen så høj, kunne nogen synes, at det ikke handler om, hvad der er bedst for Icelandair, men at det sker for økonomisk vinding.”



HB

Skrevet af