- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Nu kommer turen til piloter og stewardesser i SAS

Stagnationen på de oversøiske ruter kan i længden blive kostbar, selv om SAS med tredje kvartal har vendt skuden og ser ud til at få overskud i år, som tidligere bebudet af koncernchef Jørgen Lindegaard.

Næppe var det glade budskab om, at SAS havde et godt 3. kvartal med et nettooverskud på 529 mio. svenske kroner mod sidste års 133 mio. kr., og at topledelsen fortsat venter et overskud, når året er omme, før nye spareplaner blev bebudet.

Denne gang drejer det sig om et par milliarder kroner de kommende to år. Så blev der er heller ikke sagt mere i denne omgang, men det står mere og mere klart, at det er piloter og kabineansatte, der skal holde for med op mod halvdelen.

Det sker i et forsøg på at få den stagnerende oversøiske trafik til at svinge igen. Til foråret kommer to nye ind med konkurrence fra USA, nemlig Delta Airlines og Continental til København – og på USA-ruter halter SAS bagefter fra København, selv om selskabet er ene om at have direkte ruter.

Udgifterne til piloter og kabineansatte, når arbejdstid og lønninger tages i betragtning, er fortsat ca. 15 procent højere end hos Finnair, og det hverken kan eller vil SAS-ledelsen leve med.

Allerede i sommer gav ledelsen af interkontinentale ruter udtryk for, at der skal spares ca. 450 mio. kr. om året, primært hos de to personalegrupper, inden man igen kan tænke aggressivt.

SAS Danmark står øverst på spareplanen, men det er naturligt eftersom København er knudepunkt med vældig mange ansatte, ikke mindst piloter og i kabinen. Piloterne er dog fortsat som den eneste personalegruppe i en skandinavisk gruppe, hvilket SAS til stadighed forsøger at løse op, så de ligesom øvrige ansatte tilhører hver sit skandinaviske SAS-selskab.

Selv om der var ros til SAS efter kvartalsregnskabet, faldt aktien alligevel tre procent tilbage sidst på dagen.




















Skrevet af