- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Danske rejse-oscars uddelt

De danske “rejseoscars,” Danish Travel Awards, blev torsdag aften uddelt ved en hyggeligt og godt arrangeret sammenkomst på Hilton Copenhagen Airport. Den største overraskelse i de 15 kategorier var, at SAS for første gang fløj til tops som Bedste europæiske Flyselskab (hidtil har SAS sjældent været på Top 3-listen – i år var kortene blandet ...

De danske “rejseoscars,” Danish Travel Awards, blev torsdag aften uddelt ved en hyggeligt og godt arrangeret sammenkomst på Hilton Copenhagen Airport. Den største overraskelse i de 15 kategorier var, at SAS for første gang fløj til tops som Bedste europæiske Flyselskab (hidtil har SAS sjældent været på Top 3-listen – i år var kortene blandet anderledes, således at afstemningen skete såvel blandt de ansatte i rejsebureauerne, herunder travel managers, som samt blandt forbrugerne.)



De andre overraskelser var, at Sterling ikke blev placeret som et af de tre bedste charterflyselskaber, at ingen af de tre største charterbureauer (Spies, Star Tour og Tjæreborg) kom på Top-3 i deres kategori samt at Marco Polo Tours blev placeret som en af de tre bedste turoperatører; Marco Polo har kun et meget lille agentsalg.



OVer 300 særligt indbudte overværede den årlige – og ottende – uddeling af Danish Travel Award; eneste nye kategori i år var ”Bedste krydstogtselskab (med salg i Danmark);” den gik fortjent til Royal Caribbean, som er det klart mest synlige og aktive rederi her til vands.



Vor ærede kolleger fra Stand By er arrangør af DTA-aftenen, men vinderne bestemmes hverken, hvad enkelte fejlagtigt tror, af Stand By eller DTA-præsidiet, men af ansatte i den danske rejsebranche via anonyme spørgeskemaer eller forbrugerne gennem telefoninterviews.




Og uden støtte for sponsorerne var der i øvrigt ingen award-aften – de var i år Europæiske Rejseforsikring, Diners, Hilton, Københavns Lufthavn og Worldspan.



Her er årets vindere, kategoriernes nr. 2 og 3 – samt sidste års vinder i parentes:



Bedste biludlejningsselskab (valgt af rejsebureauernes ansatte): AVIS – Hertz og Holiday Autos (AVIS)



Bedste busrejsebureau (valg af danske busturister): 65-ferie – Papuga og Dania Rejser (Thinggaard)



Bedste charterflyselskab (valgt af danske charterflypassagerer): MyTravel Airways – Maersk Air og SAS Charter (MyTravel Airways)



Bedste charterrejsebureau (valgt af danske charterturister): Dansk FolkeFerie – Århus Charter og Falk Lauritsen Herning Rejser (Star Tour)



Bedste erhvervsrejsebureau (valgt af rejsebureauernes ansatte og medlemmerne af ATM Danmark): TQ3 – Weco DSB og CWT (TQ3)



Bedste europæiske flyselskab (valgt af rejsebureauernes ansatte samt af danske flypassagerer): SAS – Maersk Air og British Airways (KLM)



Bedste hotel i Danmark (valgt af rejsebureauernes ansatte): Hilton Copenhagen Airport – Marriott og d’Angleterre (Hilton)



Bedste hotelkæde – med hoteller i Danmark (valgt af rejsebureauernes ansatte): Radisson SAS – Hilton og Marriott (Hilton)



Bedste interkontinentale flyselskab (valgt af rejsebureauernes ansatte samt af danske flypassagerer): Thai Airways – Singapore Airlines og Cathay Pacific (Thai)



Bedste krydstogtselskab (valgt af rejsebureauernes ansatte): Royal Caribbean – Norwegian Cruise Line og Silver Sea Cruises (ny kategori)



Bedste leisurebureau (valgt af danske turister): FDM travel – SAS Rejsebureau og Kilroy (Jysk Rejsebureau)



Bedste passagerskibsrederi (valgt af rejsebureauernes ansatte): DFDS Seaways – Stena Line og Scandlines (DFDS)



Bedste turistkontor (valgt af rejsebureauernes ansatte og gennem “Mystery Shopping”): Tourism Ireland – VisitBritain og Færøerne Turistkontor (Grønlands Turistkontor)



Bedste turistland (valgt af turister): Spanien – Grækenland og Italien (USA)



Bedste turoperatør (valgt af rejsebureauernes ansatte): Profil Rejser – Marco Polo Tours og Billetkontoret (Kuoni)



Der er en stor reportage fra den flotte aften i Stand By’s udgave 1. november, og en dækkende omtale i Take Off’s november-udgave, der kommer 15. november.



Vinderne af de enkelte kategorier findes gennem markedsanalyser eller afstemninger blandt rejsebranchens ansatte. En lang række tiltag, fx. forskellige stikprøvekontroller, sikrer et så objektivt resultat som muligt.

Skrevet af