Når Sterling og Maersk Air ”ikke kunne tjene penge da olieprisen var 25 dollars tønden, hvordan skal de så gøre det når prisen nu er 60 dollars,” spørger Ryanairs viceadministrerende direktør.
Ryanair klager ikke i denne tid. Europas næststørste lavprisselskab – efter engelske Easyjet – satte i juli ny månedsrekord med 3,1 millioner passagerer – 29% flere end juli sidste år. Det irske lavprisselskab havde en kabinefaktor på 90% i juli – og har de seneste 12 måneder fløjet med over 30 millioner passagerer.
Selskabet forventer 35 millioner passagerer inden årets udgang.
Og overskuddet steg i sidste kvartal til 70 mio. euro i forhold til 53 mio. euro i samme periode sidste år. Omsætningen steg i kvartalet 35% til 405 mio. euro fra sidste års 300 mio. euro.
Fremgangen skyldes ifølge koncernchef Michael O’Leary, stigende billetpriser pga. højere brændstofudgifter har sendt flyrejsende i armene på Ryanair.
Tidligere på ugen var Ryanairs viceadm. direktør, Michael Cawley, i Stockholm.
Under sit besøg fik han både sagt, at han ikke tror hverken svenske Fly Me eller norske Norwegian overlever den kommende vintersæson.
Sterlings islandske ejer, Fons, købte i øvrigt tidligere på ugen 11% af netop Fly Me.
Ryanair-chefen fik også sagt, ifølge boarding.no, at han stiller sig kritisk til de islandske opkøb af Sterling og Maersk Air, som begge havde tre-cifrede millionunderskud i fjor.
”Islændingene må trykke deres egne pengesedler, hvis de skal klare alle disse tab,” sagde Cawley i Stockholm.
Og han gentog ledelsen af Ryanairs spådom om et blodblad blandt lavprisselskaberne den kommende vintersæson.
HB