Atlantic Airways' resultat for årets første ni måneder blev 14 mio. kr. efter skat.
Selv om Atlantic Airways fik styrket sin basisdrift med 12 mio. kr. i de første tre kvartaler af i år, havde selskabet også modgang gennem tab på værdipapirer.
“Uroen på finansmarkederne og svingende oliepriser er en stor udfordring, men Atlantic har tilpasset,” siger dets adm. direktør, Magni Arge, i en pressemeddelelse.
Atlantic Airways’ produktion voksede 30 procent i årets tre første kvartaler sammenlignet med samme periode i 2007. Selskabets fly og helikoptere var i luften 11.449 timer sammenlignet med 8.793 timer i 2007.
Denne vækst skyldes primært Atlantics samarbejde med SAS, hvor det færøske selskab fløj meget for SAS efter SAS sidste efterår tog sine Q400-fly ud af drift.
Men trods den store fremgang i produktionen, steg passagertallet kun med små tre procent i årets tre første kvartaler, fra 167.345 til 171.757 passagerer.
Udsigterne for 2008 er gode trods betydelige økonomiske udfordringer både internationalt og på Færøerne. Selskabet forventer et årsresultat på mellem 20-25 mio. kr. før kursreguleringer og skat.
“Meget tyder på mindre økonomisk vækst, og selskabet vurderer, om omstændighederne kræver tilpasninger af kapacitet, priser og serviceniveau,” siger Magni Arge.
De færøske myndigheders varslede stop for import af toldfri tobak til Færøerne vil påvirke selskabets drift og indtægterne fra det toldfrie salg i Vagar Lufthavn. Atlantic Airways finder dette meget utilfredsstillende.
I øvrigt blev Atlantic Airways tidligere på måneden officielt noteret på Københavns Fondsbørs. Dermed er aktierne dobbeltnoteret, de handles også på den islandske fondsbørs.
Atlantic Airways, der blev stiftet i 1987, har i øjeblikket syv jetfly og fire helikoptere.