- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Debat: fortsat skænderi mellem rejsebureauer

Bella Vista Travel og Scandinavian Cruise Center er røget i totterne på hinanden efter artikel i det seneste Take Off. Hér svarer Bella Vistas ejer på debatindlæg fra SCC’s ejer på Take Offs hjemmeside i fredags…

Af Jesper Boas Smith, ejer af og adm. direktør for Bella Vista Travel





Det er altid interessant at skabe presseomtale og/eller citere folk, der udtaler sig baseret på misforståelser eller manglende forståelse – især når de citeres uden den anden part kommer til orde.



Bella Vista Travel har ikke ønsket at hænge Scandinavian Cruise Center ud (SCC), og det kan man ej heller udlede af den artikel i Take Off, der henvises til.



Jeg har ikke oplevet SCC som et rejsebureau, der markedsfører ældre eller dårlige krydstogtskibe som luksus. Men vi har oplevet andre rejsebureauer, der fortsat gør det. Hele vores argumentation er ”old news,” der blev fremlagt på pressemøde for ca. 12 måneder siden i Rejseskribenterne, som SCC’s ejer, Per Dylov, har været medlem af.



Hvis man sætter sig ind i argumentationen (og kan forstå den), vil SCC med garanti være 100 % enig med os. Mange krydstogter annonceres som ”luksus”, selvom der er tale om 2-stjernede skibe med ”sjove sprog” hos besætningen! På det seneste har vi også oplevet rejsebureauer markedsføre ”all inklusive” krydstogter, UDEN drikkevare indeholdt. Det er lige så vildledende.



Og her har alle bureauer samme interesse, ikke at vildlede vores kunder.



Det er ganske underholdende når Per Dylov misforstår at Bella Vista har mistet general agenturet for krydstogtselskabet Holland American Line (HAL) pga. af manglende salg. Intet kunne være mere forkert.



Bella Vista Travel er fortsat ”preffered agent” for HAL og det bureau der sælger mest HAL og det bureau, der tilbyder den højeste provision til andre agenter (15 %).



Men vi stiller også krav og begrænsninger til vores rederier. Og rederierne vil naturligt forsøge at undgå at én agent bliver fór stor. Det kan man læse på side 3 i lærebog for erhvervsledere. Den korrekte version er, at HAL har ændret deres salgsorganisation på verdensplan.



Netop i lyset af den succes, Bella Vista Travel har åbenbaret for HAL, har HAL valgt Skandinavien som et af rederiets fremtidige fokusområder. Og det sker på den måde, at man udpeger et antal ekstra rejsebureau-agenter, da man ønsker en bredere distribution – også i lyset af, hvad deres konkurrenter har gjort (Costa Cruise, Royal Caribbean, MSC Cruises). Samtidigt har HAL valgt at betragte Skandinavien som ét territorium.



Men vi i Bella Vista er og bliver ikke agent for ét rederi – og derfor er det kun naturligt at HAL ønsker at få en bredere organisation, som de øvrige volumenrederier.



Misvisende eller ej, så vandt Bella Vista Travel udover Danish Travel Award’en sidste år, faktisk den interne HAL-pris som den agent/og dermed det land der havde ekspanderet kraftigst i 2008. Vi har sat HAL på landkortet i Danmark og sælger nu et 4-cifret antal gæster om året. Det er vi og HAL yderst tilfredse med.



Og skulle HAL igen i år vinde Danish Travel Award’en, er det Bella Vista Travel der repræsenterer HAL til Danish Travel Awards (uden vi lægger så meget i det).



Generelt byder vi konkurrence velkommen og det er da meget fint, hvis Scandinavian Cruise Center og andre vil hjælpe HAL, idet rederiet jo gerne vil have fordelt deres omsætning på en for dem mere fordelagtig måde. Og for alle os agenter er det fint, at man spreder sine indkøb hos mange, så enkelte rederier ikke bliver alt for store. Så det er lidt sådan ”both ways”, hvis man forstår spillereglerne og tænker langsigtet.

Skrevet af