- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Stærk kritik af ny lavpristerminal

”Konkurrenceforvridning ud over alle grænser,” lyder kritik fra en af Københavns Lufthavns største brugere efter lufthavnen i denne uge lancerede sin kommende lavpristerminal.

De over en halv million chartergæster, der hvert år tager på ferie fra Københavns Lufthavn, får ingen økonomisk glæde af den kommende lavpristerminal.



”Ved at begrænse tidsrummet, hvor vi skal tømme, klargøre og laste flyene på ny, til blot 30 minutter, sker der en konkurrenceforvridning ud over alle grænser.

Kun lavprisselskaber med en minimal passagerservice kan overholde den stramme tidsfrist og dermed opnå en halvering af passagerafgiften fra 84 kr. til 42 kr. pr. passager.

Det nye tiltag er endnu et eksempel på, hvordan Københavns Lufthavn fortsat gør vilkårene vanskeligere for de eksisterende kunder.”



Det mener direktør i Skandinaviens største charterflyselskab, Tom Clausen, Thomas Cook Airlines Scandinavia. Selskabet hed tidligere MyTravel Airways og flyver bl.a. for Spies, Tjæreborg og Skibby Rejser.



Tom Clausen: ”En tidsmæssig begrænsning er urimelig, Swift-terminalen vil kun henvende sig til lavprisselskaber med begrænset service.

Et charterflyselskab som Thomas Cook Airlines opererer altid med fyldte fly og medbringer væsentlig mere bagage og catering. Derfor har vi ikke en chance for at få tømt vore fly og få nye gæster ombord inden for tidskravet. Chartergæsterne kan derfor ikke få glæde af lufthavnens lavere passagerafgift. Det samme vil være gældende for ca. 85 pct. af samtlige passagerer fra Københavns Lufthavn.”



Tom Clausen tilføjer: ”Vi så hellere, at Indenrigsgården blev udgangspunkt for lavpris- og charterflyselskaber.”



MyTravel Airways var sidste år lufthavnens 10. største kunde med 332.000 passagerer.

Skrevet af