- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flyselskaber tilbagebetaler ikke brændstoftillæg

Selvom olieprisen nu er den laveste i 20 måneder, fastholder mange flyselskaber høje brændstoftillæg – og beholder allerede betalte brændstoftillæg, selvom billetterne annulleres.



At en række flyselskaber undlader at refundere brændstoftillæg på annullerede billetter, kan svække tilliden til selskaberne, skriver Travelbroker.dk



Da olieprisen i sensommeren nåede sin absolutte rekord på 148 dollars pr. tønde havde mange flyselskaber været nødsaget til at justere priserne med et brændstoftillæg. I dag handles olien til enca. 56 dollars pr. tønde, hvilket betyder at olieprisen har nået sit laveste niveau i mere end 20 måneder.



Faldet i brændstofpriserne afspejles dog ikke i flyselskabernes brændstoftillæg. De fleste har foretaget marginale justeringer, men fastholder stadig en større del af tillæggene. Flere selskaber hævder, at der var et efterslæb før justering af tillæggene. Andre selskaber bruger den stigende dollar som forklaring for at bevare brændstoftillægget.



Olien afregnes typisk i amerikanske dollars, som siden sommeren er steget med over 25 % i forhold til den danske krone.



SAS udsendte 31. oktober meddelelse om, at selskabet den 12. november ville nedsætte sit brændstoftillæg med 3 euro på indenrigs, skandinaviske og europæiske flyvninger og 5 euro på interkontinentale flyvninger.

Det betyder, at tillægget pr. strækning på interkontinentale flyvninger i dag udgør 110 euro.



”Det er kritisabelt, at SAS vælger at fastholde et brændstoftillæg på 110 euro pr. strækning, når olieprisen er under niveauet for et år tilbage, hvor SAS havde et brændstoftillæg 75 euro. Sammenlignet med december 2007 betyder det, at de rejsende skal betale en merpris på 420 kr. for en interkontinental returbillet, selvom oliepriserne ligger på et lavere niveau nu,” siger direktør Ole Kirchert Christensen fra mægler- og rådgivningsvirksomheden Travelbroker Nordic.



Når en billet – der ifølge reglerne ikke er refunderbar – søges refunderet, er det altid muligt at få skatter og afgifter betalt tilbage.

Flyselskabet skal ikke afregne en afgift, når passagererne ikke reelt har rejst. ”Det samme bør være tilfældet med brændstoftillæg. Har man ikke rejst med selskabet, bør man ikke betale brændstoftillæg,” mener Ole Kirchert Christensen.



EU´s tredje luftfartspakke trådte i kraft 31. oktober. Heri præciseres i artikel 23, at billetpriser skal specificeres som følger:

Flybilletpris, skatter, lufthavnsafgifter, andre afgifter, tillæg eller gebyrer, f.eks. med relation til sikkerhed eller brændstof, skriver Travelbroker.dk på sin hjemmeside.


Skrevet af