- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Nye gebyrregler presser små flyselskaber

Folketinget og Rigsrevisionen har krævet en ny struktur i gebyrpolitikken for luftfartsbranchen, og det er der nu kommet. Omlægningen går især ud over de mindre flyselskaber, hvorfor det bliver attraktivt for disse at registrere flyene i udenlandske datterselskaber. Med den nye gebyrpolitik indføres i praksis brugerbetaling, fordi tidsforbruget på de enkelte opgaver bestemmer gebyrets størrelse. ...

Folketinget og Rigsrevisionen har krævet en ny struktur i gebyrpolitikken for luftfartsbranchen, og det er der nu kommet. Omlægningen går især ud over de mindre flyselskaber, hvorfor det bliver attraktivt for disse at registrere flyene i udenlandske datterselskaber.
Med den nye gebyrpolitik indføres i praksis brugerbetaling, fordi tidsforbruget på de enkelte opgaver bestemmer gebyrets størrelse. Indtil nu har store selskaber som SAS, Maersk Air, Cimber Air og Sterling betalt for meget for at undgå at ruinere de små selskaber.
Adm. direktør for det lille danske flyselskab, Sun-Air, Niels Sundberg, er bekymret: ”Vi er noget foruroliget over, at Luftfartsdirektoratet hæver visse gebyrer med 300 pct. Det er meget dramatisk for os alle og kan tvinge os til at udflage flyflåden til et andet EU-land.”
Økonomichef i Statens Luftfartsvæsen, Keld Ludvigsen, er uforstående over for Sun-Airs kritik og beregninger og mener i stedet, at selskabet med omlægningen af gebyrerne slipper billigere. Han peger desuden på, at de store selskaber i branchen fortsat vil give en slags tilskud til de små, fordi en række af gebyrerne nu er blevet lovbestemte afgifter. Dermed betaler de store flyselskaber ca. 18 mio. kr. til mindre flyvirksomheder.
(Børsen, 21/1)

Skrevet af