De store europæiske lufthavne er monopoler ude af kontrol - myndighederne bør regulere deres afgifter, opfordrer International Air Transport Association. Stockholm fremhæves som en af de værste mht. prisstigninger.
IATA’s direktør, Giovanni Bisignani, havde på møde forleden mellem EU-kommissionen og 11 luftfartsorganisationer om lufthavnenes prispolitik, dette budskab til EU’s transportkommissær, Jacques Barrot:
Siden 2001 har de europæiske flyselskaber reduceret deres omkostningsniveau med i snit 9 %, sparet 24 % i distributions og administrations-omkostninger og forøget piloternes produktivitet med gennemsnitlig 14 %.
Omvendt har lufthavnene i samme periode i snit forøget flyselskabernes omkostninger pr. passager 13 % – hvilket gav flyselskaberne en samlet regning på 14,5 milliarder dollars…
Lufthavne som Manchester, Rom og Birmingham blev rost af IATA-direktøren for at have sænket deres passagerafgifter, mens andre, sagde Bisignani, har ladet deres passagerafgifterne stige med to-cifrede tal mellem 2001 og 2004. “Disse omfatter Aeroports de Paris, en stigning på 44 %, Stockholm, 35 % dyrere, Amsterdam, plus 34 %, München med 26 % og spanske lufthavne op med 24 %. Dette forhold er et pinligt eksempel på lufthavne som lever i Middelalderen.”
IATA-direktøren opfordrede EU’s transportkommissær til at fremlægge et direktiv for, hvor meget store lufthavne med over fem millioner passagerer om året må lade deres priser stige, skriver Financial Times.