Forvirringen efter Sterlings krak har navnlig fået på, hvornår kan køb af f.eks. flybillet og hotel kaldes en pakkerejse. Forvirringen råder også i rejsebranchen, derfor udsender Danmarks Rejsebureau Forening i dag en vejledning til sine medlemmer.
Danmarks Rejsebureau Forening skriver i en pressemeddelelse om regler for pakkerejser:
”I de seneste dage har der været en del usikkerhed om, hvornår en rejse er en pakkerejse og dermed dækket af bl.a. Rejsegarantifonden, og hvornår der er tale om enkeltprodukter, der ikke omfattes af nogen form for sikring.
Det er fremgået af flere medier, at der kun er tale om en Pakkerejse, hvis købet er foretaget og debiteret på én og samme faktura. Denne udlægning er IKKE korrekt.
Hvad siger loven – hvornår er der tale om en ”pakkerejse”?
Det er egentlig ret enkelt at finde ud af hvornår man som kunde har købt en pakkerejse, for Lov om Pakkerejser § 2, fastlægger helt præcist hvornår der er tale om en sådan.
Definitionen på en ”pakkerejse” er således følgende (fra Lov om pakkerejsers § 2 stk. 1):
”Ved en pakkerejse forstås en kombination af mindst to af følgende elementer, såfremt de af arrangøren udbydes samlet eller har været udbudt på forhånd og sælges samlet, og såfremt den samlede ydelse har en varighed på over 24 timer eller omfatter overnatning:
1. Transport,
2. Indkvartering
3. Anden turistmæssig ydelse, der ikke er direkte knyttet til transport eller indkvartering, men som udgør en væsentlig del af pakkerejsen”.
Samme lovs § 2 stk. 2 fastlægger samtidig, at det ikke har nogen betydning om købet af Pakkerejsens enkeltprodukter (fx transport, udlejningshus eller hotel) sker på en og samme tid, eller om man køber sine produkter ”hen ad vejen” hos sit rejsebureau.
For loven har også taget stilling til et sådant købsforløb og fastlægger at (Fra Lov om Pakkerejser §2, stk. 2):
“Særskilt fakturering af de i stk. 1 nævnte elementer medfører ikke, at kombinationen af disse falder uden for loven”
Det er derfor uden betydning, om der bliver udskrevet en, to eller flere fakturaer i forbindelse med et køb af en rejse hos et rejsebureau – der vil stadig være tale om en pakkerejse så længe den opfylder lovens definition af en sådan.
Det afgørende spørgsmål om hvorvidt der er tale om en pakkerejse, er netop om ydelserne er blevet udbudt eller tilbudt af den samme juridiske enhed (dvs. et og samme Rejsebureau), og ikke om disse er opdelt på forskellige fakturaer (regninger). Blot fordi en kunde betaler særskilt for flybillet og et hotel til den samme udbyder, ændrer det ikke forholdet mellem kunden og rejsebureauet.
Det er på ovenstående baggrund vigtigt for rejsekøberne, at de er klar over faldgruberne ved at foretage køb hos særskilte udbydere da situationen i disse tilfælde er en anden. Sådanne ”opdelte” køb sker i stigende omfang, for eksempel når man køber rejser på internettet, hvor man som kunde ledes videre til andre net sider end den man indledte sit køb på. I sådanne tilfælde betyder dette, at man pludselig IKKE har købt en pakkerejse.
Baggrunden er, at de forskellige elementer i rejsen jo netop er købt hos to eller flere forskellige udbydere på kundens egen foranledning (fx ved at man er gået videre til en anden internetside for at købe yderligere produkter).
Da det jo er kundens eget valg at købe hos flere udbydere vil der ikke være tale om en pakkerejse, men derimod om to eller flere individuelle produkter, hvor Lov om Pakkerejser ikke finder anvendelse.
Det seneste eksempel på separate køb, der ikke udgør en pakkerejse er den beklagelige konkurs hos Sterling Airlines den 29. oktober, hvor en lang række kunder har købt flybilletter direkte hos Sterling og indkvartering andetsteds.
Der er her ikke tale om en pakkerejse i lovens forstand, heller ikke selvom kunden har anvendt Sterling Airlines’ hjemmeside til at gå videre til (”linke”) en anden hjemmeside hvor der er købt hotelovernatning.
Danmarks Rejsebureau Forening vil derfor gerne understrege, at såfremt kunden har købt forskellige produkter hos forskellige udbydere er der ikke tale om en pakkerejse. Er der foretaget køb af forskellige produkter hos den samme udbyder, vil der derimod være tale om en Pakkerejse, uanset antallet af fakturaer,” slutter pressemeddelelsen fra Danmarks Rejsebureau Forening.