- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Tavshed om BMI’s fremtid

Selvom Lufthansa har meldt ud, at selskabet er interesseret i at sælge sine 30 pct. af aktierne i det britiske flyselskab BMI, og også SAS har sat sine 20 pct. til salg, så er der tavshed om BMI-salget fra alle fronter. Hovedaktionær og grundlægger af BMI, Sir Michael Bishop, som ønsker at afhænde sine aktier ...

Selvom Lufthansa har meldt ud, at selskabet er interesseret i at sælge sine 30 pct. af aktierne i det britiske flyselskab BMI, og også SAS har sat sine 20 pct. til salg, så er der tavshed om BMI-salget fra alle fronter.
Hovedaktionær og grundlægger af BMI, Sir Michael Bishop, som ønsker at afhænde sine aktier i flyselskabet, har en særlig aktionæraftale, som medfører, at i hvert fald Lufthansa, men måske også SAS kan blive tvunget til at købe hans aktiepost, som er 3 mia. kr. værd.
Det, der ifølge analytikere gør BMI til et attraktivt køb, er selskabets slots i Heathrow, som er verdens største internationale lufthavn. Med 14 pct. er BMI den næstestørste ”slot-ejer” i lufthavnen. Derfor nævnes Virgin som en oplagt køber. Selskabet har landingsrettigheder over hele verden, som er umulige at opfylde pga. for få slots i Heathrow. Virgin vil dog ikke bekræfte noget i forhold til den nuværende situation: ”Vi har snakket med BMI om et køb eller en fusion i 2003, men vi har ingen kommentarer til de nuværende rygter,” lyder svaret fra Virgin. Hvis Virgin køber BMI, hvilket analytikere spår selskabet gode chancer for, så vil Lufthansa indkassere 1,5 mia. kr., mens SAS vil score 1 milliard.
(Børsen, 28/1)

Skrevet af