Når verdens største krydstogtskib med 7.000 passager går i drift, rykkes sikkerhedscheck ud af skibet og i land for at undgå kæmpe lange køer.
Nu tager krydstogtrederierne konsekvensen af, at der på de store skibe kan opstå rigtig lange kø, når passagererne skal tilbage på skibene og igennem en snæver sikkerhedskontrol om bord.
Senest måtte passagererne i Bergen i sidste uge stå i op til tre kvarter i øsende regnvejr på grund af langsommelig kontrol ved Vision of The Seas fra Royal Caribbean Cruise.
Netop Royal Caribbean går nu i spidsen med et nyt system, når verdens største krydstogtskib til december går i drift fra Fort Lauderdale i Florida.
Ved et pressemøde på værftet i Finland sagde rederiets formand Richard Fein, at det nu drejer sig om at undgå besværet for passagererne med lang kø. Det hjælper så lidt, at logistikken fungerer ombord med op til 7.000 passagerer, hvis den ikke gør det på landjorden.
Derfor rykkes sikkerhedscheck ned i terminalerne på St. Thomas og St. Martin som forsøg for at undgå kø. Det er meningen man vil forsøge at få andre terminaler til at gå med i samme system.
Den lange kø for at komme om bord på et krydstogt er ved at slå ud som en meget negativ oplevelse med de store skibe.
Det hjælper heller ikke, at rederierne med minutiøs søgen stopper op, blot en person har en miniflaske i sin håndbagage i stedet for at koncentrere sig om farlige genstande.
-ejv