- STANDBY.DK - https://standby.dk -

SAS hæver billetpriser

SAS beklager en ”kommunikationsbrist” fordi selskabet onsdag uden at informere rejsebureauerne hævede sine billetpriser på europæisk økonomiklasse med ca. 50 kr. Først senere torsdag oplyste SAS om fordyrelsen. Fremgangsmåde gav irritation hos rejseburea

SAS Danmark har siden i onsdags affyret en to-trinsraket i forhold til sine billetpriser. Det er blevet 50 kr. billigere at booke på SAS’ danske hjemmeside, men 50 kr. dyrere at købe via rejsebureauerne, som sælger hovedparten af SAS’ billetter.

Prisforhøjelserne gælder i første omgang dansk indenrigs og europæisk økonomiklasse hos SAS.



SAS har dog netop meddelt, at de nye priser først træder i kraft på onsdag, den 21. december. Dermed kan der udstedes billetter til gammel pris til tirsdag midnat.



I onsdags meddelte SAS Danmark, at selskabet samme dag sænkede sit salgstillæg på hjemmesiden sas.dk fra 125 til 75 kr.

Men først i går eftermiddag, torsdag, oplyste SAS Danmark, at det i øvrigt også i onsdags havde forhøjet ”SAS Europa Economy priserne (undtagen til Tyskland og Spanien) med gennemsnitligt 50 kr. Economy flex samt Business Class-priserne vil stige med samme beløb (fra 21. december, red). Med denne justering (forhøjelse, red) af priserne samt reducering af salgstillæg på sas.dk vil totalprisen overfor kunden være uforandret,” oplyste SAS.

Fredag formiddag meddelte SAS som oplyst, at de nye priser først træder i kraft på tirsdag…



Ingen bestrider SAS’ ret til at hæve og sænke priser, men rejsebureauer vil gerne have et forvarsel. Det er, siger kilder fra store rejsebureauer, uhørt at et flyselskab, endda den primære leverandør til rejsebranchen, hæver priserne uden at varsle. Bureauerne opdagede SAS’ prisforhøjelser torsdag morgen – men først torsdag eftermiddag udsendte SAS’ informationen om prisforhøjelserne.



Bo Nylandsted Larsen, Director Agent and Group Sales hos SAS Danmark, siger til Take Off:

”Vi beklager det korte varsel, som skyldes en intern kommunikationsbrist. I et konkurrenceudsat marked skal der til tider ageres med meget kort varsel, men dette var lige hurtigt nok. Vil har her fredag formiddag informeret vores samarbejdspartnere om et mere lempeligt varsel, 20. december, og beklager naturligvis de vanskeligheder det har medført.”



DRF VIL TALE MED SAS

Direktør i Danmarks Rejsebureauforening, Lars Thykier, sagde torsdag til Take Off om SAS’ prisreguleringer:

”SAS gør sig mere attraktive overfor slutbrugeren og mere konkurrencedygtig over agenterne. Dette er altså en bevægelse væk fra samarbejdet med agenterne; det må der være en meget klog årsag til. Jeg har i dag søgt at komme i kontakt med SAS i sagen. SAS og andre flyselskaber bør give mindst en uges varsel om prisstigninger, for at give rejsebureauerne en chance for at justere deres priser.”



VREDE I BUREAUERNE

At hæve priserne uden varsel, ”jamen, det er aldrig set før,” siger en rejsebureaumedarbejder til Take Off.



En rundringning gav disse reaktioner:

Adm. direktør for det store erhvervsrejsebureau CWT,

Lars Bording: ”Jeg er overrasket. SAS har ret til at justere, men det er ikke det heldigste, at vi ikke vidste det på forhånd, vi får det normalt at vide nogle dage i forvejen.”

”Sænkningen af salgstillægget på SAS’ hjemmeside og forhøjelsen af SAS’ priser overfor os er et kedeligt skridt som gør markedet mere uigennemsigtigt for slutbrugeren.”



Fra en af Danmarks største turoperatører lød meldingen i går – inden SAS ændrede datoen til på tirsdag:

”At meddele en prisforhøjelse dagen efter den er sket er meget dårlig stil og virker meget meget provokerende overfor rejsebureauerne. Nu skal vi de kommende dage opdatere samtlige de priser, vores agenter kan booke. De priser, vi ikke når at opdatere inden rejsebureauerne booker dem, betyder tab for os.”



”Vi er glade for SAS’ nye oneway-koncept, men i dette tilfælde virker det som om SAS’ højre arm ikke ved hvad den venstre arm laver. Jeg har i dag (torsdag) talt med andre rejsebureauer, og de er også helt rundt på gulvet over det skete,” siger medarbejderen fra turoperatøren.



Hos en af SAS’ største kunder i Danmark, MyTravel, som køber over 10.000 SAS-billetter årligt til bl.a. Gate Eleven og Spies’ citybreak-rejser, siger salgs- og marketingsdirektør, Jan Vendelbo:

”Det er underligt, at vi ikke som kunde ikke bliver informeret i forvejen. SAS’ ”take it or leave it-“ måde overrasker mig. Vi har fredag (i dag, red) et i forvejen planlagt møde med SAS, og det får nu nok en lidt anden indledning ind planlagt.”



HB

Skrevet af