- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Debat: Ellings vision styrker busrejser

Her spiller guiden netop en helt centra rolle, skriver indehaverne af bl. a. Riis Rejser

I Take Off online forklarer salgsdirektør i Star Tour, Stig Elling, hvorfor den traditionelle guide på charterrejser vil forsvinde. Den elektroniske kontakt skal erstatte den menneskelige. Danmark er blevet en e-mail nation i verdenseliten og Ellings konklusion er derfor, at det vil passe chartergæsterne fint frit at kunne søge deres informationer både før og under rejsen på nettet i stedet for at spørge en rigtig levende, smilende guide om navne på restauranter og trafikforhold på destinationen.’



For de rejsende, som blot betragter en charterferie som en villig ferie og et velfungerende og overkommeligt logi kan der muligvis være noget om snakken. Men for det publikum, der netop foretrækker charterrejsen netop for at føle trygheden ved at have guiden i nærheden, vil der være tale om et stort tilbageskridt.



Der ligger selvfølgelig økonomiske motiver bag. Med stigende udgifter må vi alle i rejsebranchen kigge grundigt på omkostningsstrukturen.



For busrejsearrangørerne vil det blive en kærkommen anledning til at netop at styrke denne del af rejsebranchens allerbedste salgsargument.



Nemlig at der altid er en kyndig og hjælpsom guide ved hånden på ferien eller weekendopholdet. Ikke at den rejsende ikke undervejs kan vælge at stå af fællesprogrammet og søge egne oplevelser.



Når vi sender operarejsende af sted (ca. 8.000 engagerede om året) nyder gæsterne at have en kyndig guide ved hånden og være sammen med andre om store kunstneriske oplevelser.



Gæsterne søger netop fællesrejsen for at mærke fællesskab og finde ligesindede. Og gør Star Tour det til et varemærke, at de overlader deres gæster at søge assistancen og informationer på nettet, vil vi andre gå den modsatte vej og styrke vore gæsters menneskelige kontakt.



Bliver udviklingen som Elling spår, er der ingen tvivl om, at de to produkter vil fremstå endnu mere forskellige end de gør i dag. Og det er måske ikke det værste, der kan ske.





Jacob & Søren Riis, direktører i og ejere af Riis Rejser


Skrevet af